http://www.tablet4you.ir/?r=x9lX8ofB3z1WzVd8bKfKRQ== - - اگر آزادیم چرا در ملاء عام روزه خواری نکنیم؟ :: پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه اطلاع رسانی شهداء

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه اطلاع رسانی شهداء

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

بّسمِ رَبِّ الشهداءِ وَاصِّدیقین

بایگانی
تبلیغات
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
محبوبیت وبلاگ




غفاری فر گفت: روزه خواری در ماه رمضان خلاف دین و هتک حرمت این ماه مبارک خلاف فضای عمومی جامعه اسلامی ایران است و از طریق منع اجتماعی با ان مقابله خواهد شد در این مورد منع اجتماعی تاثیر بیشتری از منع قانونی دارد.

بی گزارش سرویس سبک زندگی بی باک، با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان خانواده ها خود را برای این ضیافت الهی آماده می کنند. با تمامی زیبایی هایی که ماه رمضان دارد افراد کمی در جامعه دیده می شوند که هنجارهای ویژه ماه مبارک را رعایت نمی کنند وب اعث ناراحتی و آزرده خاطر شدن روزه داران می شوند، روزه خواری در ملاعام چه با دلیل و چه بدون دلیل سیمای پسندیده ای در جامعه اسلامی ایران ندارد.

حجت السلام حسن غفاری فر جامعه شناس و کارشناس اخلاق در این خصوص به خبرنگار بی باک گفت: هنجارهای اجتماعی یعنی یک ارزش تبدیل به سنت اجتماعی می شود، سنت شدن یک پدیده، امکان وقوع آن را آسان می کند.


وی بیان داشت: اعمال  ماه مبارک رمضان به برکت توصیه های قرانی و کلام اهلبیت(ع) و عمل مسلمین در یک پروسه زمانی چندین قرن علاوه بر ارزش و هنجار دینی تبدیل به یک سنت اجتماعی شده است به همین خاطر سبک زندگی مسلمین در در ماه رمضان آرم آرام فضا را به سمت آسان تر شدن انصاف و خویشتن داری فراهم کرده است.


این جامعه شناس خاطر نشان کرد:در فراز و نشیب های اجتماعی در گذشته به دلیل حکومت ننگین پهلوی وهمچنین رسانه های غربی قدری این فضا آلوده شده بود و آن تنش ها اثر منفی خود را در جامعه گذاشت اما همین پدیده اجتماعی شدن ماه رمضان تبدیل شد به یک هنجارو در مناطق ایران حاکم شد و بر رسانه ها ی غربی و قانون پهلوی حاکم شد.

 

غفاری فر با بیان دو مانع اساسی مانع اجتماعی و یک مانع قانونی برای هنجارشکنی در اجتماع، گفت: روزه خواری در ماه رمضان خلاف دین و هتک حرمت این ماه مبارک خلاف فضای عمومی جامعه اسلامی ایران است و از طریق منع اجتماعی با ان مقابله خواهد شد در این مورد منع اجتماعی تاثیر بیشتری از منع قانونی دارد.


وی در ادامه با توضیح منع اجتماعی عمل ناهنجار روزه خواری افزود: در منع اجتماعی اگر فردی در ملاء عام روزه خواری کند (چه با عذرشرعی و چه بدون عذر شرعی زیرا از دلیل روزه خواری یک فرد مطلع نیستند) نگاه ها به وی معنی دار خواهد شد البته در برخی مکان ها این امکان وجود دارد که دلیل روزی خواری مشخص باشد مانند ترمینال های مسافربری که غالب افراد در این مکان ها مسافر هستند البته باز هم باید در این مکان ها به دلیل آموزه های دینی مراعات شود که این کار هتک ماه رمضان و روزه خواری محسوب نشود.فشار اجتماعی بر فردی که هنجار ماه رمضان را مراعات نمی کند زیاد خواهد شد و در نتیجه جامعه با او مقابله خواهد کرد .


این جامعه شناس در پاسخ به افرادی که اظهار می کنند در دینشان آزاد هستند و نمی خواهند روزه بگیرند، تاکید کرد: خیلی صریح می گویم کسی که آزادی را چنین استدلال می کند که هنجار شکنی را آزادی بیان می کند در عقلشان بایک شک کرد، بطور مثال فردی اعلام می کند که من آزادم و در ملاء عام می خواهم خودکشی کنم آیا قوانین عمومی جامعه چنین اجازه را به فرد میدهد؟ مسلما در تمامی جوامع چنین اجازه  ای را به فرد نمی دهد فردی که از امنیت در جامعه اسلامی استفاده می کند باید به همه قوانین و هنجارهای آن احترام بگذارد.


وی تاکید کرد: فردی که می گوید آزاد است "من خودم آزادم " را از کجا اورده است؟ در اصل اسلام در  دین داری فردی و در عالم ذهنی انسان آزاد است اما روزه خواری در ملاء عام از حالت فردی به حالت اجتماعی در آمده است فردی که دین دار نیست  میتواند در خانه خود و در خلوت خود روزه خواری کند که اگر روزه خواری بدون عذر باشد گناه برایش نوشته می شود اما اگر چنین کاری را در اجتماع انجام دهد حقوق افراد دیگر را  در جامعه را زیر پا گذاشته است.

 

گفتگو از خدیجه فتحی زاهد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۸
شهدا شرمنده ایم ...!!!

روزه خواری

ماه رمضان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی