http://www.tablet4you.ir/?r=x9lX8ofB3z1WzVd8bKfKRQ== - - مشروح اظهارنظرهای کاندیداهای ریاست جمهوری در خصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی + فیلم :: پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه اطلاع رسانی شهداء

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه اطلاع رسانی شهداء

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

بّسمِ رَبِّ الشهداءِ وَاصِّدیقین

بایگانی
تبلیغات
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
محبوبیت وبلاگ




مناظره فرهنگی و اجتماعی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بر صحنه سیما برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛نامزدهای‌انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم وارد استودیوی مناظره‌ها شدند. 

 
در حال حاضر این مناظره در ساختمان سیما برگزار شده است و هر 8 نامزد در این برنامه،برنامه‌های فرهنگی خود را ارئه دادند. 
 
تکرار‌ مناظره فرهنگی‌نامزدهای یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ساعت 21 از شبکه چهارم سیما و رادیو جوان پخش می‌شود.

رضایی:شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیشبرد مسائل فرهنگی نقش مهمی نداشته است

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان میراث امام (ره) در پیشبرد مسائل فرهنگی نقش مهمی را نداشته است.

در ابتدای این مناظره قرار شد "محسن رضایی" به عنوان اولین نفر رئوس رویکردها و برنامه‌های اجتماعی خود را مطرح کند.

"محسن رضایی" در ابتدای این مناظره با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام موسی بن جعفر(ع) و امام خمینی (ره) و بیان شعار «یا ابوالفضل» گفت:پیامبر (ص) فرموند "نزدیک است که فقر به کفر بیانجامد" لذا مردم عزیز ایران رسول خدا هشدار می‌دهد که نزدیک است فقر منجر به کفر شود این یک هشدار است.

وی افزود: زمانی که ما از فرهنگ صحبت می‌کنیم باید از یک طرف به صبر و دغدغه‌های مردم توجه کنیم.

رضایی اظهار داشت:آیا بیکاری عزت جوانان ما را لطمه نمی‌زند؟ آیا آنها را به فساد و اعتیاد نمی‌کشاند؟.


این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خدا را شاهد می‌گیریم وقتی خبر افتادن جوانی را بر کف خیابان‌های تهران می‌شنوم انگار که پتکی را بر سرمن زده‌اند یا وقتی که دختر خانمی را بر سر چهار راه خیابان می‌بینم که دست گدایی  به سوی دیگران دراز می‌کند گویی به قلب من تیری می‌زند.

وی افزود:‌باعث شرمندگی ما می‌شود با چه زبانی می‌توان گفت آقایان به اقتصاد توجه کنید و به اقتصاد برسید.

رضایی اظهار داشت:هزار تومانی امروز برابر 300 تومان گذشته است؛ یعنی ما سال گذشته با 300 تومان جنس بسیاری را می‌خریدیم که امروز باید هزار تومان بخریم،این حرف برای کسانی که وضعشان خوب باشد شاید مهم نباشد برای اکثریت جامعه این سخن تکان دهنده است.

رضایی تصریح کرد:از یک طرف تحریم‌های اقتصادی و از طرف دیگر مشکلات به جا مانده گذشته این خطر را به وجود آورده است که هم نظام جمهوری اسلامی ایران در معرض خطر باشد و هم دین مردم و اعتقاد مردم در معرض خطر باشد.

وی اظهارداشت:‌اعتقاد جوانان نباید تضعیف شود ایمان آنها نباید تضعیف شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:خدا را شاهد می‌گیرم که اگر احساس خطر نبود و اگر این توانایی‌های لازم را در خود فراهم نکرده بودم به هیچ وجه پا به صحنه انتخابات نمی‌گذاشتم؛اما چه کار کنیم که مسئله بسیار جدی است.

رضایی تصریح کرد:مسئله گرانی و بیکاری یک بعد تاثیر گذار روی فرهنگ است و تا وقتی که آن را حل نکنیم مانند بستر گرمی است که هر چقدر برف می‌بارد و فعالیت‌های فرهنگی صورت می‌گیرد بخار می‌شود وبه آسمان می‌رود.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:مسئله دوم رفتارهاست،رفتار دولتمردان در مسائل فرهنگی بسیار مقصر است معروف است اگر علما و امرا خوب عمل کنند جامعه هم خوب عمل خواهد کرد.

وی افزود: رفتار فرهنگی جناح‌ها نامناسب است، رفتار دولتمردان با فرهنگ و هنر نامناسب است و اصولا دولت‌ها در سینما، ورزش و هنر چه می‌خواهند، تا یک چیزی گل می‌کند می‌خواهند در این حیطه‌ها دخالت می‌کنند و بحث را بدتر می‌کنند.

رضایی اظهار داشت:‌ فرهنگ و هنر و سینما را بایدبه خود فرهنگیان بدهیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: شورای انقلاب فرهنگی که میراث امام بوده است و فعالیت‌های موثر و موفقی در حوزه‌های علمی و فناوری داشته است اما در حال حاضر باید اعتراف کنیم در مسائل فرهنگی پیشرفت مهمی نداشته است.


 غرضی:فرهنگ یک موجودزنده است


"محمد غرضی" در پاسخ به اظهارات "محسن رضایی" گفت:عرض بنده این است که آیا تصور حضرت عالی از فرهنگ یک موضوع مقطعی در عرض یک زمان خاصی است؟ یا به فرهنگ یک ملت در طول تاریخ حرکت می‌کند.

وی افزود:آیا اگر فرهنگ در یک مقطعی مورد تهاجم قرار گیرد با توجه به اینکه فرهنگ یک موجود زنده است ،می‌تواند خودش را نگهدارد یا تسلیم گرفتاری‌ها خواهد شد.

غرضی تصریح کرد:از فرمایشات رضایی این گونه می‌توان استنباط کرد که بعضی گرفتاری‌ها مثل بیکاری،فقر و دیگر چیزهایی که اتفاق می‌افتد و یا اعمالی که از سوی دولت‌ها انجام می‌گیرد می‌توانددر فرهنگ مردم نفوذ کند و فرهنگ را به گونه‌ای که می‌خواهد شکل دهد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آیا فرهنگ یک موجود زنده است که در طول حرکت می‌کند یا در عرض.


عارف: رضایی بهتر بود رویکرد خودرا درباره فرهنگ شفاف بیان می‌کرد

"محمدرضا عارف"نیز در پاسخ به اظهارات رضایی با تشکر از وی اظهار داشت:بهتر بود آقای رضایی جزئیات برنامه‌های خود را به خصوص رویکردشان را برای حل مسائل هنری، فرهنگی و اجتماعی مطرح می کردند.

وی افزود: بهتر بود رضایی رویکرد واقعی خود را نست به مسائلی که در حوزه فرهنگ با درگیر هستیم را مطرح می‌کردند.



جلیلی:شکل گیری فرهنگ اقتصادی در کشور الزامی است 

"سعید جلیلی" دیگر نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به رویکرد "محسن رضایی" نسبت به حل مشکلات فرهنگی اظهار داشت:بنده نسبت به بحثی که آقای رضایی مطرح کردند؛این سوال را دارم که درست است مسائل اقتصادی مهم است و باید برطرف شود، اما سوال من این است که ما از ظرفیت فرهنگ چگونه می‌خواهیم برای حل مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات استفاده کنیم.

وی افزود:فرهنگ یک مقوله در کنارمسائل اقتصادی وسایر مقولات نیست؛بلکه در حقیقت فضای حاکم بر همه این مقولات است.

جلیلی تصریح کرد: اگر ما یک فضای فرهنگی حتی در اقتصاد به صورت درست داشته باشیم ،آنوقت می‌شود بسیاری از مسائلی که مردم را رنج می‌دهد حل شود.

وی تصریح کرد:زمانی که مقام معظم رهبری مطالبی را تحت عنوان شعار سال مطرح می‌کنند،عمدتا ناظر به فرهنگ اقتصادی است مانند اصلاح الگوی مصرف،کار مضاعف و انضباط اقتصادی اگر این فرهنگ عملی شود؛می‌تواند نسبت به راهکارهای اجرایی دیگر مثمرثمرتر باشد؛ لذا ما نباید فراموش کنیم که فرهنگی که حاکم می‌شود چگونه شکل بگیرد حتی در اقتصاد تا بتوانیم مسائل را به خوبی حل کنیم.

جلیلی خاطرنشان کرد: ما بایداز عنصر فرهنگ به خوبی وبه موقع استفاده کنیم به خصوص در مقوله اقتصاد که از نظر آقای رضایی اهمیت داشت و از نظر مردم نیز حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم با یک فرهنگ اقتصادی گفتمان حاکم بر جامعه کنیم،این فرهنگ می‌تواند به رفع مشکلات اقتصادی کمک کند.


ولایتی: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی ندارد

"علی اکبر ولایتی"نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در پاسخ به اظهارات محسن رضایی گفت: باید عرض کنم رویکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی آنطور که آقای رضایی فرمودند نیست و با توجه به اینکه بنده از سال 1369 در این شورا عضویت دارم شاهد هستم که تلاش بسیار ارزشمندی در جهت احیای فرهنگ اسلامی و ایرانی در این شورا صورت می‌گیرد.

وی افزود:مصوبات این شورا حکایت از این نگاه عمیق و گسترده به مسئله فرهنگ و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی مشاهده می‌شود.

ولایتی تصریح کرد:لیکن یک اشکالی که وجود دارد این است که مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمانت اجرایی ندارد و لذا به صورت سنتی رئیس جمهور را انتخاب می‌کند برای ریاست شورای انقلاب فرهنگی و هر مقداری که دولت بودجه اختصاص دهد و مصصم بود برای اجرای تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی ما آن وقت شاهد اجرایی شدن تصمیمات فرهنگی می‌شویم.

حداد عادل:مشکلات فرهنگی تنها ناشی از فقر نیست

حداد عادل دیگر نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات محسن رضایی اظهار داشت:من تعجب می‌کنم از آقای رضایی که بدون اینکه راجع به خود فرهنگ صحبت کند یکسره وارد اقتصاد شدند.

وی افزود: در این شکی نیست که وضع معیشتی مردم بر اخلاق و فرهنگ تاثیر می‌گذارد اما این مشکلات اقتصادی که آقای رضایی فرمودند در یک سال اخیر روی داده است لذا بنده سوال من این است که آیا ما قبل از این سال مشکل فرهنگی نداشته‌ایم.

حداد عادل تصریح کرد: اگر مشکلات فرهنگی عمدتا ناشی از فقر است پس تقوا جایش کجاست تابتواند در عین فقر اخلاق و ارزش‌ها را حفظ کند.

وی افزود:با فرمایشات آقای "رضایی" باید نتیجه گرفت که آنهایی که مرفه هستند مشکل فرهنگی ندارند و این کوخ نشینانی که امام فرمود یک موی آنها را من به کاخ نشینان نمی‌دهم اینان نباید مشکل فرهنگی داشته باشند.

حداد عادل تصریح کرد: در حالی که خیلی از ناهنجاری‌ها ناشی از ثروت‌های کلان است و این طور نیست که حتی اگر فقر باشد بی‌فرهنگی وجود داشته باشد و اگر فرهنگ باشد فقری وجود نداشته باشد.

وی اظهار داشت: واقعا بسیاری از مشکلات ما ناشی از مشکلات فرهنگی ما است که سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی بدون یک تغییر نگرش فرهنگی امکان ندارد و ما نمی‌توانیم لذا به اقتصاد مقاومتی برسیم.

حداد عادل تصریح کرد:من انتظار داشتم آقای رضایی درباره خود فرهنگ صحبت می‌کرد.


روحانی: فضای امنیتی از مقوله فرهنگ باید جدا شود

"حسن روحانی" دیگر نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اظهارات "محسن رضایی" اظهار داشت:ما امروز مشکلات بسیاری را در بخش فرهنگ داریم که در دو مسئله می‌توان آن را مطرح کرد.

وی افزود:اولین بعدی که در مسئله فرهنگ مطرح است این است که ما باید فضای فرهنگی را برای فعالیت فرهنگی دارای امنیت کنیم،نا امن بودن فضای فرهنگی و اینکه اصحاب فرهنگ و آنهایی که می‌توانند فعالیت فرهنگی داشته باشند دغدغه‌های بی‌موردی داشته باشند؛ مانند نگرانی از سانسور.

وی افزود:برخی از موارددرحوزه فرهنگ را باید حذف کرد و قوانین را باید به صورت شفاف حل کرد تا اصحاب هنر بتوانند خلاقیت داشته باشند.

روحانی تصریح کرد:اساسا وقتی فضا ناامن باشد؛ خلاقیت کشته می‌شود و دیگر فضایی وجود نخواهد داشت تا خلاقیت شکل گیرد و هنرمند ایده‌ای را به وجود آورد.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بحث امنیت فضای فرهنگی برای ما بسیار مهم است.

روحانی تصریح کرد:مسئله دوم در مقوله فرهنگ صیانت از باورهای دینی است،امروز متاسفانه باورهای دینی مورد هجمه وسیعی قرار گرفته است و برخی از مسئولین به جای اینکه باورهای مردم را تقویت کنند در سال‌های اخیر باورها را تضعیف کرده‌اند.

وی اظهار داشت:هر مدیریتی ناکارآمدی را به یکی از مقامات دینی یا نعوذ باالله به امام دوازدهم نسبت داده‌اند.

روحانی افزود:قشری‌گری در جامعه امروز ما رواج پیدا کرده است و بالاتر از آن نیز خرافات در جامعه ما رواج پیدا کرده است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:تا به کی می‌خواهیم مقوله خرافات به نام دین را ادامه دهیم،لذا ما باید عقلانیت را در فهم مسائل دینی ترویج کنیم ما باید رفتار دینی را اساس قرار دهیم.

روحانی افزود:ما باید به سراغ باورها برویم و انقدر به بایدها تاکید نکنیم .

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌هر روز در حوزه فرهنگ نباید بخشنامه و دستورالعمل صادر نکنیم، اگر باورهای مردم را تقویت کنیم مردم خودشان بلدند چگونه فرهنگ را تقویت کنند؛چون می‌دانند که فرهنگ زندگی و باور آنها است.

روحانی اظهارداشت:بنابراین ما باید در زمینه باورهای دینی به مسئله صیانت بپردازیم تا هم دین را از خرافات و هم از افکار موهوم جدا کنیم و هم راه واقعی را برای تقویت جامعه به ویژه فرهنگ دینی را آماده کنیم.

قالیباف: نگاه تربیتی در نظام اسلامی در اولویت قرار دارد 

در ادامه مناظره "محمدباقر قالیباف" در پاسخ به محسن رضایی گفت:از مجموع توضیحات شما این برداشت تداعی شد که نگاه اقتصاد محوری به فرهنگ اولویت دارد؛اگر این برداشتم درست است می خواهم بدانم فلسفه نظام اسلامی چیست و چه فرقی بین این نظام با نظام های دیگر وجود دارد. 

قالیباف ادامه داد:در نظام اسلامی ما مگر نگاه تربیتی در اولویت قرار ندارد؟ از اشکالات عمده در دولت های مختلف این بود که همین نگاه غلط را به فرهنگ داشته‌اند و این امر باعث مظلوم واقع شدن فرهنگ شده است. 

وی با بیان اینکه اقتصاد و سیاست باید تحت تأثیر فرهنگ باشند، اذعان داشت:اگر این برتری را برای فرهنگ قائل نشویم فلسفه نظام اسلامی زیر سوال می‌رود. 

رضایی: اکنون درباره معضلات فرهنگی هشدار می دهم 

"محسن رضایی "در وقت جمع بندی خود درباره برنامه‌هایش در حوزه فرهنگ اظهار داشت:خوشحالم با بیان مطالبم ،گرمی خاصی در مناظره ایجاد شد و این مناظره را از حالت خشک خارج کرد. 

وی افزود:صحبت های شما آقایان نشان می‌دهد که بیش از حد در تهران زندگی می‌کنید، من در 250 سفر استانی که داشتم متوجه اشکالات فرهنگی شده‌ام و در انتخابات گذشته اخطار دادم که در حال رفتن به سمت پرتگاه هستیم،اکنون در این باره هشدار می‌دهم. 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:دشمن از ضعف‌های موجود در فقر و گرانی استفاده کرده و اکنون علاوه بر فرهنگ سیاست، دین و اقتصادمان مورد تهدید قرار گرفته است. 

وی افزود:ما باید درباره رویکردها صحبت کنیم و نباید درباره چیزهایی که صحبت های یک وزیر ارشاد است،بحث کنیم. 

رضایی با اشاره به دفاع مقدس اذعان داشت:ما یادمان است که در سال اول دفاع مقدس فرهنگ در چه وضعیتی قرار داشت؛ ولی درسال دوم توانستیم فرهنگ را تبیین کنیم و شرایط فرهنگی حاکم بر زمان دفاع مقدس آن گونه شد. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما فرهنگ دفاع مقدس را تحویل شما داده بودیم شورای عالی فرهنگی پس از دفاع مقدس چه اقدام موثری انجام داد تا آن فرهنگ توفنده دفاع مقدس را احیا کند. 
رضایی اضافه کرد:معماری کنونی کشور ما در حال حاضر به هیچ عنوان با معماری اسلامی منطبق نیست و این معماری در میان مردم تولید خشونت می کند. 

شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره چه بخشنامه موثری را صادر کرده است. 

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسئله علم و فناوری اقدامات خوبی را انجام داده ولی مشکلاتی درباره این شورا وجود دارد که قابل دفاع نیست. 

روحانی:مهمترین راهکار حل معضلات فرهنگی تمرکز زدایی است 

در ادامه مناظره "حسن روحانی" درباره برنامه های خود در حوزه فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد:مسئله فرهنگ و آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و ملی است. 

وی با بیان اینکه "انقلاب ما انقلاب فرهنگی است" ادامه داد: امروز بعد از 35 سال در زمینه فرهنگ آنچه که مردم باید شاهد باشند را نمی بینند، انقلاب ما انقلاب نور و اخلاق بود ولی امروز در جامعه اخلاق وجود ندارد.  

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:بزرگانی در جامعه مروج اخلاق بودند و هستند که باید از آنها برای گسترش فرهنگ درست در کشور استفاده شود. 

وی با اشاره به نقش دولت درحوزه فرهنگ اضافه کرد: گاهی مسئولان دولتی در رسانه ها با اغراق درباره مسائلی صحبت کرده اند و یا آمار غیردقیق داده اند،همچنین از رسانه ها برای نسبت افترا به دیگران استفاده می شود؛درصورتی که وقتی افراد مسئولیت های سنگین داشته باشند نباید اخلاق را زیرپا بگذارند؛چرا که این موضوع باعث می شود که چیزی از اخلاق باقی نماند و اعتماد عمومی از بین رود. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:در حال حاضر با زیرپا گذاشتن اخلاق مشکلاتی مانند صدور چک های بی محل، اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق افزایش یافته است؛در واقع در طول سالیان اخیر تحقیقات نشان می دهد که همه آسیب های اجتماعی تقریبا روند رو به افزایش داشته اند. 

روحانی با تأکید براینکه مبنای فرهنگ صدمه دیده است اظهار داشت: مهمترین راهکار برای حل مشکلات فرهنگی تمرکززدایی است و تا زمانی که فرهنگ دولتی وجود داشته باشد مسائل حل نمی شود. 

وی افزود:درحال حاضر به جای تعمیق به ترویج در کشور پرداخته می شود؛متأسفانه ما همواره به دنبال کمیت هستیم و می خواهیم آمار تولید کنیم و یا حتی همان آمار واقعی را ارائه کنیم. از اینرو مسائل حل نمی شود.

روحانی تأکید کرد:دولت باید با سیاست گذاری، نظارت و حمایت و شفافیت در مقررات فضای امن در جامعه ایجاد کند وکار را به اصحاب هنر بسپارد. 

قالیباف: آیا تمرکززدایی همه مشکلات فرهنگ را حل می کند؟ 

قالیباف در پاسخ به اظهارات روحانی تصریح کرد:بسیاری از نکات آقای" روحانی" مورد تأیید من است و این موضوع را می پذیرم که آثار رفتار مسئولین بهترین روش برای تأثیر‌گذاری فرهنگی است؛چرا که مردم به رفتار،گفتار و وعده های مسئولان توجه دارند.  

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود:آقای"روحانی" باید توضیح دهند که می‌خواهند با چه رویکردی به فرهنگ نگاه کنند،آیا تمرکز‌زدایی همه مشکلات فرهنگی را حل می‌کند یا اینکه باید طرحی نو در انداخت. 

وی ادامه داد:یکی از ضعف‌های فرهنگ رفتار دوگانه دولت با مردم است و آقای "روحانی" باید بگوید که این معضل را چگونه می‌خواهند حل کنند. 

رضایی: از عوامل معضلات فرهنگی رفتار دولتمردان است 

محسن رضایی در واکنش به سخنان روحانی گفت:یکی از عوامل معضلات فرهنگی را رفتار دولتمردان می‌دانم ولی باید رابطه دولت و مردم به نحوی بازسازی شود که تحول فرهنگی بوجود آید. 

عارف:آیا تا زمانی که نگاه قیم مآبانه دولت حل نشود به جایی می‌رسیم؟

عارف در پاسخ به اظهارات روحانی تصریح کرد:روحانی نکته کلیدی را درباره معضلات فرهنگی بیان کرد ولی آیا تا زمانی که نگاه قیم مآبانه دولت حل نشود به جایی می‌رسیم یا نه؟ 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد:آقای"روحانی" باید بگویند که فعالیت در هنر را حق می دانند یا امتیاز؟ تاکنون نگاه به هنر از زاویه امتیاز بوده و این موضوع سبب شده که مثلا برخی روزنامه‌ها با توقف انتشار مواجه شوند و یا اینکه تشکلی مانند "خانه سینما "در مواجهه اختلاف سلیقه به سرنوشت تعطیلی دچار شود. 

جلیلی:علاوه بر توجه به تهدیدها باید به فرصت‌ها نیز اهمیت دهیم

"جلیلی" در پاسخ به اظهارات "روحانی" اظهار داشت: نگاه فرهنگی از دو زاویه تهدیدمحور و فرصت محور است ما علی رغم توجه به تهدیدها باید به فرصت‌ها نیز اهمیت دهیم.نباید با نگاه گزینشی و سیاسی به فرهنگ نگاه کنیم در زمانی فرهنگ اشرافی‌گری در کشور اوج گرفته بود و دوری از ساده زیستی،اسراف و تبعیض رواج داده می‌شد که نباید فراموش کنیم اگر آسیب‌ها فراگیر شود تأثیرات مخرب می‌گذارد. 

وی افزود: ما باید مانع اشرفی‌گری،فساد و اسراف باشیم چرا که این موضوع تأثیرات خوبی بر فرهنگ می‌گذارد. 

ولایتی:دامنه فرهنگ بسیار وسیع است و سخت است 

ولایتی درباره اظهارات روحانی درباره فرهنگ گفت:"روحانی" به بخشی از آسیب شناسی فرهنگی اشاره کردند،ولی توقع این بود که بعد از آسیب شناسی راه حل های خود را ارائه کنند که شاید در 3 دقیقه آخر این فرصت باشد،اما دامنه فرهنگ بسیار وسیع است و سخت است که در چند دقیقه راه حل های فرهنگی را ارائه داد.





حداد عادل:بنده نیز مدافع سانسور نیستم

حدادعادل نیز خطاب به روحانی گفت:آقای روحانی که هم اسما روحانی هستند و هم در کسوت،اشاره کردند که نگران باورها و اعتقادات فرهنگی هستند و راجع به سانسورها اظهار نگرانی کردند. بنده نیز مدافع سانسور نیستم.

وی ادامه داد: بنده از آقای روحانی این سوال را دارم که اگر در یک اثر هنری، کتاب یا یک فیلم به باورهای دینی و مقدسات اهانت شود و یا ریشه ها و پایه های اخلاقی جامعه مورد هجوم قرار بگیرد، شما به عنوان دولت آیا اجازه می دهید آن کتاب وارد کانون خانواده ها شود و فساد ایجاد کند یا مانع نمی شوید که این مسئله مهمی است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقای روحانی گفت که آیا امروز در جامعه ما اخلاق وجود دارد که این سوال حالت استفهام انکاری است، به این معنی که انگار هیچ اخلاقی در جامعه وجود ندارد.

حدادعادل گفت: فرضا آقای "روحانی" در اداره کشور به دو یا چند کشور انتقاد داشته باشد، اما باید بدانیم همه شخصیت های اثرگذار این کشور اخلاقی هستند و آیا جز آن چند نفر مورد اعتقاد شما آیا کسی در این جامعه نیست که دارای رفتار اخلاقی و معنوی باشد؟
آیا رهبر معظم انقلاب، علما و مراجع اخلاق را رعایت نمی کنند؟

وی افزود: روحانی گفته فرهنگ ما باید به دست مردم باشد، آیا فرهنگ مذهبی مردم به دست خود مردم نیست، آیا مساجد را دولت اداره می کند؟

روحانی:چه اشکالی دارد که ما یک نظام صنفی از پیشکسوتان در بخش هنر و  سینما داشته باشیم؟


روحانی در پاسخ به نقدهای کاندیداها گفت: راه حل این است که وقتی سیاست های بسیاری از امور را دولت وضع می کند و قانون شفاف می شود، به انجمن های حرفه ای و نظام صنفی واگذار کنیم، چه اشکالی دارد که ما یک نظام صنفی از پیشکسوتان در بخش هنر،‌سینما داشته باشیم که دارای تشکیلات رسمی باشند؟

وی افزود: وقتی قانون شفاف باشد، از طریق خود آنها بهتر کنترل خواهد شد. مگر فرهنگ چیزی است که دولت بتواند به تنهایی آن را حل و فصل کند؟ 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اخلاقی که من مطرح کردم که امروز مشاهده می شود آن اخلاق مطلوب و کمال اخلاقی که مورد انتظار انقلاب است، نیست، چرا که اخلاق قبل از انقلاب نیز وجود داشت، ولی انتظار این است که امروز اخلاق این 
چنین باشد.

وی افزود: اینکه باورها و مقدسات مورد احترام باشد درست است،اما این مقدسات را آیا فقط کارمندی می فهمد که در اداره نشسته و می خواهد ممیزی کند؟

روحانی گفت:پیشکسوتان افراد شایسته ای که در آن زمینه کار کردند، در تخصص دارند به خود آنها واگذاریم، نمی توانند کنترل کنند، بلکه ما باید یکبار این را تجربه کنیم تا ببینیم وضع ما چه می شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اینکه فرهنگ اشرافی گری نباید باشد، کار درستی است، فرهنگ اسراف نیز نباید باشد اما وجدان کاری باید باشد.

وی افزود: اما متاسفانه آنهایی که دم از ساده زیستی می زدند باید ببینیم که پایان کارشان به کجا رسیده است. آنهایی که دم از مبارزه با فساد زدند، باید ببینند که فسادهای 3000 میلیارد دلاری سر از کجا درآورد.

روحانی گفت: اگر ما می خواهیم فساد در جامعه نباشد، باید به مطبوعات و رسانه ها آزادی دهیم، اگر آزادی دادیم آن وقت می توانیم جلوی فساد را بگیریم و نباید فقط به نظارت های رسمی اکتفا کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فرهنگ، فرهنگ تزریقی نیست و اشکال ما این است که فرهنگ را‌‌ آبشاری می دانیم که باید روی سر مردم ریخته شود اما فرهنگ چشمه های جوشانی است که در نهاد مردم است و باید کشف شود.

وی ادامه داد: ما باید شرایط را آماده کنیم تا همه از فرهنگ درست و مطمئن در جامعه استفاده کنند، چرا که شرایط موجود در جامعه دارای نگاه قیم مآبانه است، اما ما در حوزه فرهنگ قیم نمی خواهیم، بلکه باید به فرهنگ قوام دهیم و در آن صورت موفق خواهیم شد.


عارف:انقلاب ما انقلاب مردمی و فرهنگی است

محمدرضا عارف ضمن تسلیت ارتحال امام خمینی(ره) و شهادت امام موسی کاظم (ع) در دیدگاه های کلان و جهت گیری دولت آینده در حوزه فرهنگ گفت: حوزه فرهنگ، هنر و اجتماعی جزء اولویت های برنامه های پیشرفت و توسعه ای است، انقلاب ما انقلاب مردمی و فرهنگی است و به طور طبیعی هم حوزه فرهنگی و هم حوزه اجتماعی جزء اولویت های پیشرفت و توسعه کشور خواهد بود.

وی با طرح چند پیش فرض و ضرورت در این حوزه ها تصریح کرد: تغییر نگاه، نگرش به حوزه فرهنگ و هنر با توجه به قانون اساسی و سند چشم انداز باید مورد توجه باشد و تصدی گری دولت در این حوزه ها باید به حداقل برسد و برای کاهش تشکیلات دولتی باید به طور جدی فعالیت کنیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: امور فرهنگی و هنری باید به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود، چرا که نگاه ما نگاه مبتنی بر اعتماد است و باید به خبرگان و برجستگان این حوزه اعتماد کنیم و امور را به خود آنها بسپاریم.

وی افزود: نباید فکر کنیم که با انتخاب یک مسئول فرهنگی و برجسته، مشکل بخش فرهنگ و هنر ما حل می شود و باید توجه کنیم که فعالین حوزه فرهنگ و هنر کارمندان دولت نیستند و نباید آنها را مانند کارمندان دولت تلقی کنیم که با بخشنامه می توان آنها را به تولید آثار هنری و فرهنگی به صورت دستوری وادار کنیم.
عارف اظهار داشت: فرهنگ و هنر شاید بومی ترین صنعت ما باشند و ما باید از این پتانسیل حداکثر استفاده را بکنیم و همانطور که می دانیم ما در تولید فیلم رتبه اول را در منطقه داریم، اما در حوزه زیربناها و زیرساخت ها وضعیت خوبی نداریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، افزود: با توجه به اعتقاد توسعه و پیشرفت متوازن، فرهنگ و هنر باید در برنامه هایمان جایگاه ویژه ای داشته باشد.

وی افزود: نگاه ما این است که فعالیت و تلاش در حوزه فرهنگ و هنر یک حق است، نه یک امتیاز، متاسفانه نگاه ما گاهی اوقات نگاه امتیازی است، لذا هر لحظه که لازم باشد می گیریم. حذف روزنامه ها، جلوگیری از انتشار کتاب، جلوگیری از نمایش فیلم و یا تعطیلی خانه سینما باید اصلاح شود.

عارف گفت: به جای کنار گذاشتن برجستگان فرهنگ و هنر باید سعی کنیم از آنها به عنوان سفرای فرهنگی برای رساندن پیام خود به مردم دنیا استفاده کنیم.

جلیلی:حوزه فرهنگ و هنری نه تنها یک حق بلکه یک فرصت است

جلیلی درباره اظهارات عارف گفت: به نظر من حوزه فرهنگ و هنری نه تنها یک حق بلکه یک فرصت است، ما به فرهنگ باید با نگاه فرصت بنگریم تا از ظرفیت های آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ویژگی فرهنگ در همان پاکی ها و مقدساتی است که موجب قوام و قدرت ما در عرصه های مختلف شده است که اگر ما این را به بهانه برخی موضوعات دیگر راضی شویم که حوزه های دیگر در آن قاطی شود و آن را از خاصیت بیندازد، به ضد خود تبدیل می شود.




ولایتی:ما محوریت فرهنگ را باید فرهنگ خودی قرار دهیم

ولایتی درباره اظهارات فرهنگی عارف گفت:ما محوریت فرهنگ را باید فرهنگ خودی قرار دهیم و هر آنچه که در مغایرت با آن است را اصلاح کنیم و یک نوع فرهنگ مقاومتی را مبتنی بر ارزش های اسلامی و ملی در کشور شکل دهیم.






حدادعادل :مرز وظایفی که دولت باید در این حوزه باید به عهده بگیرد کجاست

حدادعادل در این باره اظهار داشت: در اینکه کار فرهنگی باید به دست مردم باشد، تردیدی نیست اما دولت ها هم وظایف فرهنگی دارند و در همه جای دنیا نیز دولت ها کارهای فرهنگی سترگی کرده اند و آثار فاخری به وجود می آورند.

وی افزود:با توجه به اینکه دولت اسلامی ماهیتا فرهنگی است، این سوال را از عارف می پرسم که چه وظایف حاکمیتی در حوزه فرهنگ دارد و مرز وظایفی که دولت باید در این حوزه باید به عهده بگیرد کجاست و آیا می شود همه چیز را از اختیار دولت گرفت؟ و آیا دولت اسلامی وظیفه ای در حوزه فرهنگ دارد؟



روحانی:آیا ما از حافظ سفیر بهتری داریم که به اروپا یا آمریکا بفرستیم؟


روحانی درباره اظهارات عارف گفت:کاهش تصدی گری دولت در این حوزه بسیار مهم است و باید به حداقل برسد و برای بقیه مواردی که در قانون اساسی آمده است، باید به انجمن های حرفه ای و نظام های صنفی واگذار شود.

وی افزود:مردم مراسم عاشورا، مراسم های دینی و حتی سیزده به در را به بهترین شکل برگزار می کنند، بنابراین باید دست مردم را باز بگذاریم و در امور فرهنگی و حتی زندگی خصوصی مردم انقدر مداخله نداشته باشیم.
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،اظهار داشت:اگر مواردی هم باشد باید بدانیم اولویت چیست، آیا اولویت این است که در خیابان ها کوچکترین خلافی که جوانان انجام می دهند، چرا ما باید فسادهای بزرگ و کلان را فراموش کرده و به مسائل جزئی که قابل گذشت نیز هستند، برسیم؟

روحانی ادامه داد:مسائل فرهنگی باید از طریق فرهنگی حل و فصل شود و پلیس آخرین مرحله ای است که در مسائل فرهنگی باید وارد عمل شود.

وی تصریح کرد:غرب بهترین سفیر ما در جهان است،آیا ما از حافظ سفیر بهتری داریم که به اروپا یا آمریکا بفرستیم، آیا بهتر است فرشچیان 
صدای شجریان و خط و خوشنویسی ایران در جهانی بهتر داریم و آیا بهتر است بناهای بزرگ تاریخی را در اصفهان داریم لذا همه اینها سفیران ما هستند که می توانند در سطح جهان افکار عمومی را به مفاخر و میراث عظیم فرهنگی ما جذب کند.

قالیباف: در حوزه فرهنگ نباید متکی به رای حرف بزنیم


محمدباقر قالیباف در ادامه اظهار داشت:توقع من این بود که آقای عارف در این 4 دقیقه، رویکردهای فرهنگی و نگاه فرهنگ و نقش فرهنگ را در دولت آینده ترسیم می‌کرد، من فکر می‌کنم بحث‌ها و سوال‌ها بیشتر به سمت حوزه انتقادات و موردی و رفتاری و مصداقی می‌رود.

وی افزود:لذا اجازه دهید این نکته را با صراحت بگویم، در حوزه فرهنگ متکی به رای حرف نزنیم، متکی به اصلاح جامعه حرف بزنیم که بفهمیم این دردی که در جامعه وجود دارد از درد فقر گرفته تا دردهای فرهنگی مثل بی‌اعتمادی و دروغ گفتن در جامعه مسلمان ما و حتی در جامعه غیراسلامی بدتر از فقر جامعه است.

وی ادامه داد:همین دروغ فقر را درست کرده ما وقتی می‌خواهیم نقد کنیم می‌گوییم تصدی گری بله حتما کارغلطی است حتما دولت باید هم در فرهنگ و اقتصاد دخالت در کار مردم نکند دست و پایش را از زندگی خصوصی مردم جمع کند، حتما باید مورد تولی‌گری و تصدی‌گری تفکیک شود.

قالیباف افزود:ما می‌خواهیم از آقای عارف بپرسیم  چه نگاهی برفرهنگ حاکم باشد برفرض که یک نفر دروغی گفت‌ امروز که بحث ما یک فرد نیست چه کنیم که این تکرار نشود ما معطوف به اصلاح جامعه حرف بزنیم، نه معطوف به یک رای. مردم دوست دارند ما نامزدها در این حوزه بحث کنیم تا مشخص و روشن شود و به تصمیم برسیم. 

"محسن رضایی" ادامه داد: من چون می‌خواهم از وقتم برای بحث‌ها صرفه جویی کنم تنها یک سوال می‌پرسم که آقای عارف بگویند، در دولت اصلاحات طرح خوبی تحت عنوان "طرح جامع ورزش" تهیه شد چرا این طرح تصویب و عملیاتی نشد؟ 

سید محمد غرضی نیز در ادامه اظهار داشت:جناب آقای عارف این دولت‌های گذشته با اعمال نظریات خودشان، آیا توانسته‌اند تغییری در فرهنگ جامعه ایجاد کنند؟

عارف:دولت‌ها باید تامین کننده زیربناها باشند

عارف در جمع بندی دیدگاه‌ها و نظرات کاندیداها به اظهارات خود گفت:من سعی می‌کنم طرح خودم را ارائه کنم اگر نشد در نقدهایی که به برنامه‌های دوستان می‌کنم این کار را انجام می‌دهم ما نگاهمانم این است که دولت‌ها باید تامین کننده زیربناها باشند، فرهنگ را باید به خود مردم محول کنیم اگر فرهنگ را به مردم واگذار کنیم و ابزار کار را فراهم کنیم براساس قوانین شفاف ما قطعا می‌توانیم بهتر عمل کنیم، طرح جامع ورزش اواخر 82 بود گام‌های اولیه را برداشتیم متاسفانه در دولت بعدی به آن توجهی نشد و اقدامی انجام نگرفت.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای قالیباف رویکرد فرهنگی را مطرح کرد لازم است به استحضار برسانم نقشه مهندسی فرهنگی کشور اخیرا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده که علی االحصول هر دولتی بیاید باید آن را اجرا کند اما رویکرد ما برای اجرایی کردن این سند نقش مردم و محوریت مردم است، این موضوع خوشبختانه درقانون برنامه چهارم آمد ولی اجرایی نشد.

عارف در ادامه به لزوم اتکا به نظام‌های صنفی اشاره کرد و گفت: ما در نظام صنفی پزشکی موفق شدیم چرا که خود نظام پزشکی حاکم بر عملکرد پزشک است زمانی که پزشک خطا می کند به آن رسیدگی می‌کند بعد از آن که نظام صنفی پزشکی به یک پزشک پروانه می‌دهد دیگر نیازی ندارد برای یک عمل جراحی مجددا پزشک پروانه بگیرد .

ما باید همین رویکرد را در بحث فرهنگ و هنر بیاوریم، اگر به یک نویسنده و هنرمند پروانه دادیم باید بتواند خلق آثار کند این گونه نباشد که یک مولف برای چاپ کتاب از هفت خان رستم بگذرد. به چه دلیل تعداد عناوین کتاب پایین است؟ به چه دلیل تعداد فیلم‌هایی که ساخته می‌شود در حد کشور نیست؟ این ترس و دلهره‌ای که یک نویسنده و کارگران از خلق اثر هنری  دارد باید اصلاح شود.

این موضوع باید توسط خود خبرگان آن بخش در قالب نظام صنفی نظارت شود، ضمن آن که اگر تخلفی کردند، طبق قانون باید رسیدگی شود مانند پزشک که هم نظام صنفی پزشکی بر عملکرد پزشک نظارت دارد و هم حق بیمار است  که از طریق مراجع قانونی شکایت یا مطالبات خود را پیگیری کند.

عارف اظهار داشت:ما می‌توانیم در فرهنگ،هنر خلق آثار کنیم، الان ما روی پیش خوان فرهنگی کشور تولیدات داخلی چه سهمی دارند؟ما گاهی یک فیلم را به خاطر 5 تا 10درصد اختلاف نظر اجازه نمایش نمی‌دهیم در این صورت جوان ما به چه سمتی می‌رود و چه فیلم‌های خارجی را تماشا می‌کند صدا و سیمای ما به خاطر بعضی از محدودیت‌ها گاهی مردم به یک شبکه خارج از کشور اولویت بیشتری می‌دهند، ان شالله با رویکرد فرهنگی بتوانیم در راستای انقلاب فرهنگی گام‌های اساسی برداریم. 

ولایتی:فرهنگ معنی تجلی باورها و رفتار یک جامعه است

در ادامه مناظره علی اکبر ولایتی به قید قرعه به منظور ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی اجتماعی خود به پشت تریبون رفت و گفت: شهادت امام موسی کاظم(ع) و رحلت حضرت امام(ره) و سالگرد واقعه 15 خرداد را تسلیت می‌گویم هم چنین به مناسبت پیروزی تیم ملی فوتبال عرض تبریک دارم.

وی در ادامه افزود:در ابتدا لازم است از هر بحثی ما تعریفی داشته باشیم، تعریف فرهنگ که معنی تجلی باورها و رفتار یک جامعه است، انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و براساس آیه شریفه که فرمود "کسانی که خداوند به آن‌ها امکانی می‌دهد، نماز را برپا می‌دارند و زکات را ترویج می‌کنند"، ان شالله این دولتی که تشکیل خواهد شد دولت هدایت باشد،هم وزرا و هم رئیس‌جمهور و هم مسئولین باید خود اسوه فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد به طوری که رفتار آن‌ها به مردم این القا را بکند که این دولت خود بیش از همه به باورهای مردم عمل می‌کند.

ولایتی اظهار داشت:آسیب شناسی که از وضعیت موجود وجود دارد، این است که ما آثار رشوه خواری، تبعیض و کارهای ناورا، مشکلات اخلاقی و مسائل مربوط به اعتیاد و دیگر مسائل را در جامعه و بیش از هر چیزی تبعیض و استفاده از پارتی و پول در پیشبرد کارها و عقب ماندن کار ضعفا و مستضعفین می‌بینیم که این هم از مشکلات فرهنگی موجود است، اما راه حل چیست؟

در تاریخ ما فرهنگ اسلام و ایران همواره مهمترین نگهبان ایران و هویت ایرانی و هویت اسلامی بوده، 70 درصد تربیت افراد در خانواده و در دبستان شکل می‌‌گیرد، اگر خانواده ما در سلامت باشد، که بوده همه تحولات و انقلابات در تاریخ معاصر و در گذشته بعد از حمله مغول و هجوم استعمار و غیره، مقاومتی که در داخل کشور شکل گرفته بود توسط خانواده و تربیت خانوادگی و مکتب خانه‌ها در گذشته و دبستان شکل گرفت.

 اهمیت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصون سازی فرهنگی است

وی ادامه داد: اگر ما برای این که جلوی این مشکلات فرهنگی را بگیریم در خانواده ایجاد مصونیت کنیم چرا که خانواده ما را براساس نظریات تافلر و هانتیگتون مورد هدف قرارداده اند و اگر خانواده ما مورد هدف قرار گیرد   مهمترین مشکل مقاومت فرهنگی یا فرهنگ مقاومتی مثل اقتصاد مقاومتی در معرض خطر قرار گرفته، بنابراین ایجاد مصونیت در خانواده و تلاش در جهت شکل گیری و قوام خانواده و تسهیل ازدواج و مقدم بر آن ایجاد شغل و بالاخره تلاش در جهت پایدار کردن خانواده‌ها و توجه کامل به آموزش پرورش همانند کشورهایی مثل سنگاپور، کره جنوبی، تایوان که در این‌ها مهمترین کاری که برای پیشرفت انجام دادند حتی برای کارهای اقتصادی به آموزش و پرورششان به خصوص دبستان پرداختند.

حدود 50 درصد معلمان ما در دبستان تدریس می‌کنند اما ما هیچ وقت ندیدیم که برای افتتاح دبستان جشن بگیرند، اما برای افتتاح  خیلی چیزهای کم اهمیت  کارهایی انجام می‌دهند که در واقع شایستگی برای آن کار ندارند و لذا اهمیت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصون سازی فرهنگی است.

در ادامه این مناظره حداد عادل در نقد اظهارات ولایتی گفت: بنده نظر خاصی نسبت به صحبت‌‌های دکتر ولایتی ندارم.

روحانی:مسئله هویت ایرانی و هویت اسلامی برای ما بسیار مهم است

"حسن روحانی" در نقد اظهارات ولایتی اظهار داشت: مسئله هویت ایرانی و هویت اسلامی برای ما بسیار مهم است و اهمیت دارد، برای این که بتوانیم از این هویت پاسداری کنیم باید چه کار کنیم؟ در مرحله اول ما باید تسهیلاتی را فراهم کنیم تا کالای فرهنگی فاخر و مورد توجه مردم در اختیارشان قرار بگیرد.

یادمان باشد که هویت یک ایرانی هویت چند نفر و سلایق چند نفر نیست، ایران دارای تنوع های بسیار زیبا و قشنگ قومی، مذهبی و دینی است که باید به همه آن تنوع‌ها توجه کنیم البته همه آن تنوع‌های زیبا زیر یک چتر واحد ایرانیت و اسلامیت جمع خواهند شد اما ما باید به ذائقه همه سلایق توجه کنیم.

چرا باید امروز کالاهای فرهنگی ما مصرف نداشته باشد علت این امر یا گران بودن کالاهاست و یا اگر ارزان است برمبنای ذائقه مردم برنامه‌ریزی نشده وبه گونه ای عمل شده که  جذبی  برای آن وجود ندارد.

 در بحث ایرانیت ما این همه مفاخر و مشاهیری که داریم، آیا این مفاخر نه تنها برای ایران بلکه برای تمام فارسی زبانان باید به خوبی معرفی شوند تا دنیا این‌ها را بشناسید و ما بتوانیم از این مفاخر به عنوان سفیران فرهنگی و یک نوع دیپلماسی عمومی بهره برداری و استفاده کنیم که متاسفانه کمتر از این‌ها استفاده می‌شود.

نمی‌توانیم به فرهنگ جهانی بی‌اعتنا باشیم

وی اظهار داشت: البته بحث فرهنگ جهانی هم مطرح است، ما نمی‌توانیم به فرهنگ جهانی بی اعتنا باشیم به هر حال ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که  تعاملات و ارتباطات در سطح وسیعی وجود دارد، ما باید با توجه به جهان بتوانیم برنامه ریزی کنیم و هویتمان را در دنیای رقابت فرهنگی امروز حفظ کنیم.


در ادامه این مناظره انتخاباتی "سید محمدغرضی" از ولایتی پرسید آیا تهاجم فرهنگی توانسته در فرهنگ ایرانی نفوذ کند و تاثیر بگذارد؟ 
عارف: جمع کردن ماهواره یا کاهش پهنای باند اینترنت و فیلتر کردن پاک کردن صورت مسئله است

همچنین عارف در نقد اظهارات ولایتی گفت: بحثی که آقای ولایتی مطرح کرد در نهایت به ضرورت ارائه الگوهای فرهنگی برای پاسداری از الگوهای اسلامی است و راه حل آن تولید آثار فرهنگی فاخر است تا جوانان به سمت تولیدات فرهنگی خارجی نروند.

عارف ادامه داد: درباره مبارزه باتهاجم فرهنگی، صورت مسئله پاک شده است؛ جمع کردن ماهواره یا کاهش پهنای باند اینترنت و فیلتر کردن راه حل این مسئله نیست باید اجازه دهیم هنرمندان و فرهنگیان ما خلق آثار کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ربنای شجریان اشاره کرد و گفت: این اثر فرهنگی تاثیر زیادی در جامعه داشته است و خانواده‌های ایرانی آرزو می‌کنند روزه خود را با ربنای شجریان باز کنند؛ این تاثیر یک اثر فرهنگی است.

عارف تاکید کرد: بیاییم پیشخوان فرهنگی را تقویت کنیم؛ کالاهای فرهنگی فراوان تولیدکنیم اما تولید صنایع فرهنگی با کیفیت بالا؛ برای این مسئله هیچ راهی جز اعتماد به فرهنگیان نداریم؛ اگر بتوانیم نظام صنفی فرهنگیان را احیا کنیم می‌توانیم برای ارتقا فرهنگ و هنر گام برداریم.


جلیلی: «پهنای باند فرهنگ» را با مصادیقی چون «پهنای باند اینترنت» کوچک کنیم

جلیلی نیز در نقد سخنان ولایتی گفت: من نظرات آقای ولایتی که در مورد ظرفیت‌های بالای فرهنگ اسلامی و ملی را تایید می‌کنم اما مسئله‌ای که اینجا وجود دارد این است که نباید «پهنای باند فرهنگ» را با طرح مسائلی مثل «پهنای باند اینترنت» کوچک کنیم؛ ما مسائل ظرفیت‌های فرهنگی را در مصادیق کوچک مطرح می‌کنیم و این یکی از مشکلاتی است که در کشور داریم، اینکه فرهنگ را به یک سلیقه خاص کوچک می‌کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما ظرفیت‌های خوبی در مسائل فرهنگی از جمله در دفاع مقدس و .... داریم ، شعرا و رمان نویسان خوبی در انقلاب داریم که این ظرفیت‌ها باید آزاد شود. 

پس از آنکه سخنان ولایتی توسط هفت کاندیدا نقد شد، ولایتی به مدت 3 دقیقه به نقدها پاسخ داد.



ولایتی: در موضوع تهاجم فرهنگی باید مصون سازی و پیشگیری صورت گیرد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت:مطالبی که پیرامون مسئله فرهنگ مطرح شد را قبول دارم و نکاتی نیز به سخنان من اضافه شد.

وی تاکید کرد: فرهنگ ما باید اخلاق محور باشد و در عمل مردم را به فرهنگ ایرانی و اسلامی دعوت کند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت:ما نباید تنها از فرهنگ ائمه، اسلام و فرهنگ ایرانی حرف بزنیم بلکه باید رفتار ما با عنوان مسئولین نماد عمل کردن به فرهنگ ایرانی اسلامی باشد، این بشترین اثر را بر روی مردم خواهد داشت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فرهنگ نیز مانند اقتصاد باید مقاومتی شود گفت: این در صورتی محقق می‌شود که مردم متصدی شوند. در مورد بودجه‌ها اگر دولت برای فرهنگ اولویت قائل شود  کاری که در گذشته به غلط انجام شد یعنی سازمان برنامه و بودجه منحل شد احیا شود و با احیای دوباره این سازمان یک جایگاه رفیع برای مسئله فرهنگ در نظر گرفته می‌شود و باید کار فرهنگ را به اهلش واگذار کند، فرهنگ را سیاسی نکند، ورزش را ورزشیان اداره کنند و فرهنگ را فرهنگیان و مسائل مربوط به ادبیات و سایر شئون فرهنگی را به اهلش واگذار کنند.


ولایتی در پاسخ به غرضی که پرسید آیا تهاجم فرهنگی توانسته است در ایران نفوذ کند گفت: بله در ایران تهاجم فرهنگی وجود دارد اما چاره آن فیلتر کردن نیست بلکه باید مصون سازی و پیشگیری شود و پیشگیری با تقویت بنیان‌های خانواده و بنیان‌های ارزش اسلامی و ایرانی  محقق می‌شود.

وی در ادامه به نقل قولی از امیر کبیر که به صورت دعا و مناجات عنوان شده است گفت: امیر کبیر می‌گوید« بار پروردگارا الها ملکا قادرا خدایا خداوندا میر تویی کبیر تویی تقی همان شاگرد آشپز است معبودا رو به سوی تو دارم هدایت نما گره از کار مردم بگشایم تا مقبول الهی گردم، به حق محمد و آل محمد یا ارحم الراحمین»


در ادامه این مناظره تلویزیوین براساس قرعه کشی صورت گرفته "محمد باقر قالیباف" پشت تریبون قرار گرفت تابه مدت 3 دقیقه به ارائه نظرات فرهنگی خود بپردازد.


قالیباف: انقلاب اسلامی و فلسفه نظام اسلامی برای رشد وتعالی انسان‌هاست

قالیباف ضمن عرض تسلیت به مردم ایران گفت: می‌خواهم بحثم را بیشتر به مسائل فرهنگی رویکردها و نگاهی که بنده نسبت به این موضوعات دارم اختصاص دهم؛ برای هر ملت و کشوری استقلال و عزتش مهمترین موضوع است؛ پس اگر استقلال برای ما مهمترین موضوع است با انقلاب اسلامی می‌توانیم دشمن واستکبار را از بین ببریم و استقلال را به دست آوریم.


وی ادامه داد: اما حفظ استقلال تنها با قدرت سیاسی امکان پذیر است؟ خیر استقلال در صورتی تامین می‌شود تا آن کشور مولد و تولیدکننده باشد،‌ دقت کنید چه باید تولید شود،‌ کشور نیازمند آن است که تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت بکند؛ اگر این تولید در این ابعاد بود و همه جانبه نگری بود استقلال کشور حفظ می‌شود پس استقلال، فرهنگ، مسائل اجتماعی، کرامت انسانی و ... مهم است اما باید بدانیم که انقلاب اسلامی و فلسفه نظام رشد وتعالی انسان‌هاست.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: اقتصاد ما سرمایه‌داری نیست که فقط انباشتگی، ارزش افزوده و تعدادی فقیر و غنی ایجاد کنیم؛ برای ما مهم است که بتوانیم رشد و تعالی ایجادکنیم؛ ما معتقدیم تحت هدایت قدسی می‌توانیم انسانیت و آزادگی انسان را تامین کنیم پس اینجاست که فرهنگ اساس کار ما و یک دولت است.

قالیباف گفت:زمانی که ما دولت توسعه سیاسی یا دولت توسعه اقتصادی ایجاد کردیم، یک جانبه گرایی کردیم این رویکرد اساسا رویکرددرستی نیست و ما باید یک نگاه همه جانبه و جامعه محور داشته باشیم یعنی به توسعه سیاسی‌مان نگاه مردم سالاری داشته باشیم در حوزه اقتصاد عدالت اجتماعی را دنبال کنیم و در فرهنگ به دنبال معنویت و اخلاق باشیم.

قالیباف تاکید کرد:‌ لذا از این جهت من می‌گویم واقعا فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است و اولین محرومیتش آن است که حق فرهنگیان را ادا نکرده است؛ حق فرهنگیان یعنی چه؟ یعنی نقش فرهنگ در سیاست نقش فرهنگ در اقتصاد نقش فرهنگ در مسائل اجتماعی هنجارها و ناهنجارها؛ این اساس کار ما است و ما بر این مبنا به مسئله فرهنگ نگاه می‌کنیم.

این کاندیدای یازدوهمین دوره انخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت در کنار حق فرهنگی که یک موضوع کیفی است یک وظیفه کمی هم دارد،‌ گفت: در وظیفه کمی اگر در نظام اسلامی انسان‌ها اعتبار دارند و رشدو تعالی مبدا توسعه است باید نگاه کنیم مهمترین بحث تربیت کجاست؟ "آموزش و پرورش"، "معلمین" باید نگاه کنیم دانشگاهای ما، اساتید ما، علمای ما،‌ مساجد ما، حوزه‌های ما این ها هستند که دارند تولید فرهنگی می‌کنند.

رضایی: منزلت اجتماعی را چگونه تقویت می کنید؟ 

رضایی در انتقاد به سخنان قالیباف اظهار داشت:جناب آقای قالیباف در منزلت اجتماعی فرهنگیان،هنرمندان، ورزشکاران و روحانیون تأکید کردند اما باید بگویند که می خواهند برای این کار چه اقداماتی را انجام داده و این منزلت اجتماعی را تقویت کنند؟ 






غرضی در ادامه تصریح کرد: آیا فرهنگ بر سیاست تأثیرگذار است یا سیاست بر فرهنگ؟  




عارف: رویکرد شما برای فرهنگ همان‌گونه است که برای برج های شمال شهر تهران مجوز صادر می‌کنید؟ 

عارف در نقد سخنان قالیباف تأکید کرد:شما اظهار داشتید که فرهنگ اساس کار یک دولت است اما آیا در شهرداری هم با همین رویکرد به جلو حرکت می‌کنید؟ آیا مجوزهایی که برای برج‌های شمال شهر تهران صادر می کنید در اینجا نیز با همین رویکرد می‌خواهید کار کنید؟ 

وی ادامه داد:یک باغ دویست متری نزدیک محل سکونت ما وجود داشت که ما از خشک شدن این باغ ابراز نگرانی کردیم، اما متأسفانه در این باغ دو برج ساخته شد و از شما می‌پرسم که آیا ساختن این برج مشکلات فرهنگی را ایجاد نمی‌کند؟ 


ولایتی: چه طرحی برای تصحیح معماری در کشور دارید؟ 

ولایتی نیز اظهار داشت:این مشکلات در تهران از مدتها پیش نیز وجود داشته اما شما باید بگویید که در آینده چه طرحی برای تصحیح معماری در کشور در نظر دارید؟ 






حداد‌عادل: فرهنگ مثل سبزی خوردن است/باید اقتصاد فرهنگ را درست کنیم 

حدادعادل در واکنش به سخنان قالیباف نیز تصریح کرد:شما گفتید که باید فرهنگیان از نظر زندگی نیز تأمین شوند و من معتقدم اگر می‌خواهیم در جامعه ما فرهنگ و هنر توسعه پیدا کند باید کاری کنیم که اهل فرهنگ و هنر نیز بتوانند تمام وقت خود را صرف آفرینش کار فرهنگی کنند و البته از تأمین زندگیشان نیز اطمینان خاطر داشته باشند اما چنین چیزی وجود ندارد و دولت آینده باید این کار را کرده که نویسنده، نقاش، مترجم و هر هنرمندی که به کمک اندیشه‌اش کار می‌کند زندگی‌اش را اداره کرده و واهمه‌ای از تأمین زندگی‌اش نداشته باشد. 

وی علت کنونی عدم تأمین نیازهای هنرمندان را جدی نگرفتن فرهنگ و هنر دانست و گفت: به نظر من فرهنگ مثل سبزی خوردن است که اگر برسر سفره است زیباست و نبودش مشکلی ایجاد نمی‌کند که در نگاه مسئولان ما نیز فرهنگ و هنر سلیقه ای بوده و من در نظر دارم که برای اقتصاد فرهنگ کار اساسی انجام دهم.

*جلیلی: صحبتی ندارم


روحانی:به جای فضای فرهنگی در جامعه فضای امنیتی را حاکم کرده‌ایم 

روحانی نیز در ادامه تصریح کرد:فرهنگ در همه طرح ها یک پیوست است و اکنون سیاستی نداریم که در دل آن فرهنگ نباشد و فرهنگ همان باور و ارزش های ماست، بنابراین باید فرهنگ را همه جا ملاحظه کنیم. 

وی افزود:امروز مسئله همه اقشار جامعه از جمله کسبه، دانشجو، کارمند و ... مسئله منزلت است که اگر منزلت جایگاه آنها درست تلقی نشود فرهنگ جاری نمی‌شود و مشکل ما این است که اکنون به جای اینکه فضای فرهنگی را در کشور حاکم کنیم فضای امنیتی را حاکم کرده‌ایم. 

روحانی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در مورد اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها فعال باشند،اظهار داشت: این تأکید مقام معظم رهبری اکنون در دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود و ما باید فضایی ایجاد کنیم که همه برای ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کنند. 


قالیباف: فرهنگ را در کارهایم کاهش نداده‌ام/ هیچ برجی خلاف قانون ساخته نشده است 


قالیباف در پاسخ به انتقادات دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری تصریح کرد:فرهنگ مهمترین پایه قدرت ملی ما است ،البته منابع انسانی مهمتر از نفت و گاز بوده و من با این نگاه تأکید می کنم که نیروی انسانی کجاست؟ این نیرو در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و خانه‌های هنرمندان است که همواره با کم لطفی مسئولان مواجه می‌شود و هر گاه با کسری بودجه برخورد می کنیم از فرهنگ کسر می کنند. 

وی افزود:بنده قول می‌دهم که در دولت من چنین اتفاقی نیفتد و قطعا رویکردها را اصلاح خواهم کرد؛چرا که دولت باید توجه کند که فرهنگ سفارشی نیست و نگاه فرهنگی را نباید از بین ببرد؛زیرا با یک خطای کوچک اعتمادمان را به خرد جمعی اصحاب هنر از دست می‌دهیم. 

قالیباف در واکنش به انتقاد "روحانی" مبنی براینکه فرهنگ پیوست دیگر مسائل جاری کشور است،اظهار داشت:بنده فرهنگ را در طرح ها کاهش نداده ام و آنطور که حجت الاسلام روحانی فرمودند،نیست و باید به مردم احترام بگذارم و اگر پیاده رویی را خراب کردم به آنها اعلام کنم چه روزی آن را درست خواهم کرد. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:حوزه شهرداری تهران 50 سال بدون طرح تفصیلی بود؛ولی امروز با قانون اداره می شود و هیچ برجی خلاف ماده قانون ساختمان ها ساخته نشده است. 

قالیباف خاطرنشان کرد:در چند سال گذشته ما شهرداری را تبدیل به یک نهاد اجتماعی کرده که هم پل می سازیم، هم راه می سازیم و هم خوابگاه و مساجد و البته بیشترین حمایتی که از خانه هنرمندان نیز می شود از سوی شهرداری است. 

غرضی:فرهنگ نه تحمیلی است و نه تزریقی

در ادامه مناظره "محمد غرضی" به قید قرعه به منظور ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی اجتماعی خود به پشت تریبون رفت و گفت:با درود به روح امام(ره) و با افتخار از این که 50 سال از 15 خرداد گذشت اما هم چنان این روز عزیز گرفته می شود و با تسلیت شهادت امام هفتم(ع) و همین طور تسلیت درگذشت مرحوم طاهری باید بگویم شاکله انسانیت دستاوردهای خویش است و فرهنگ براساس آن تعریف می شود، فرهنگ نه تحمیلی است و نه تزریقی و نه می توان توسط دولت ها تحت تاثیرقرار گیرد.

ملت ایران فرهنگ خود را ساخته است در کشور ما در آن اوایل روسیه حاکم شد و بعد انگلیس در آن زمان مجموعه صاحبان امتیاز به سمت این کشورها و فرانسه رفتند و در آن جا ساکن شدند اما مردم در جای خود باقی ماندند فرهنگ ما اکتساب ملی مردم است.

وی ادامه داد: این که فرهنگ را با ملت ها بتوانیم تغییرداد و یا مسئول جریان های سیاسی قرار گیرد کاملا در کشورمان نفی شده است حتی در جایگاهی مردم بعد از شکست ایستادند تا دولت مجبور شود مشروطه به وجود آورد.

فرهنگ مردم ناشی از زندگی مردم است و در تصویرآن زندگی نسبت به وقایع بیرونی و درونی جامعه جریان دارد ملت ما با فرهنگ خود زندگی می کند.

غرضی بیان کرد: وقتی فقرحاکم می شود مردم جمع می شوند اما فرهنگ خود غافل نمی شوند ولی هنگامی که غنا حاصل می شود مردم شروع به تولید هنر می کنند.

هنر محصول کشوری است که توانایی تشکیل حکومت مناسب را برای خود دارد و ارزش افزوده اش را صرف تولید هنر می کند نه هنر و نه فرهنگ تزریقی نیستند هر دو محصول زندگی مردم آن جامعه هستند.

در ادامه این مناظره محمدرضا عارف در نقد اظهارات محمدغرضی گفت: بنده نظر خاصی ندارم.

جلیلی:اگر ما آسیب شناسی غلط داشته باشیم از اصل موضوع غافل می مانیم

سعید جلیلی در نقد اظهارات غرضی گفت: در بحث فرهنگ که جناب غرضی گفت ما اگر به موانع فرهنگی توجهی نداشته باشیم مطمئنا دچار خطا می شویم در سال 80 مقام معظم رهبری بحث کرسی های آزاداندیشی و تشکل های دانشجویی را مطرح کردند اگر ما آسیب شناسی غلط داشته باشیم به موضوعاتی اهمیت می دهیم که از اصل موضوع غافل می مانیم.

حدادعادل:مردم در طوفان چراغ فرهنگ را در پستوی خانه هاحفظ کردند

غلامعلی حداد عادل در نقد صحبت های غرضی اظهار داشت: جناب غرضی اظهار داشتند که فرهنگ به مردم تعلق دارد و دولت ها نباید به تزریق این مقوله بپردازند که این مسئله کاملا درست است.

من هم می گویم مردم سرچشمه اند و اگر حکومتی برخواسته از مردم نباشد راهی مغایر با فرهنگ پیش می گیرد به عنوان مثال قبل از انقلاب مردم ما اعتقادات اسلامی داشتند اما حکومت با فرهنگ مردم مخالف بود اما مردم فرهنگ خود را حفظ کردند.

یعنی در طوفان چراغ فرهنگ را در پستوی خانه ها و خانواده ها حفظ کردند و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی فرهنگ مانده در پستوی خانه و خانواده ها را به خیابان ها آورد و دولت مردم به وجود آورد.

وی ادامه داد: در جایی که دولت و حکومتی مثل جمهوری اسلامی برآمده از اراده مردم باشد در آن صورت مغایرتی بین فرهنگی که دولت مردمی که می خواهد ترویج کند با فرهنگی که مردم دارند ایجاد نخواهد شد و این برکتی است که در این 34 سال به برکت خون شهدا از آن برخوردار بوده ایم.

روحانی:برای تشکیل کرسی های آزاداندیشی باید فضای لازم ایجاد شود

روحانی در نقد اظهارات غرضی گفت: با استناد به صحبت های آقای جلیلی باید بگویم که مقایسه فضای دانشگاهی امسال و این روز با سال 80 این گونه است که آن زمان و اکنون اصلا تطابقی نداشت باید در نظر گرفت که از آن زمان تا به حال چه قدر استاد بازنشسته شده و چه مقدار از دانشجویان اخراج شدند سال 82 و 83 فضا کاملا متفاوت بود.

وی ادامه داد: آقای "جلیلی" هم در جریان هستند و مدارکی موجود است که هر اقدامی که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در آن روزها انجام داده برای رفاه حال دانشجویان بوده و جلسات متعددی در این رابطه برقرار کردیم.

وی افزود:حتی از قوه قضاییه دعوت کردیم و با آن ها صحبت کردیم که تمام دانشجویانی که برای آن ها پرونده تشکیل شده، پرونده شان باید از بین برود.

با استدلال به آن ها گفتیم که اگر این کار صورت بگیرد باعث بروز چه مسائلی می شود و این کار را برای بهتر شدن فضای دانشگاه ها انجام دادیم.ما وظیفه داریم در راستای فرمایش مقام معظم رهبری برای تشکیل کرسی های آزاداندیشی فضای لازم را در دانشگاه برای ایجاد این کرسیها به وجود آوریم.

*محمدباقر قالیباف اظهار داشت:من اظهار نظری ندارم.

"محسن رضایی" در نقد سخنان غرضی گفت:بهتر بود آقای غرضی در مورد مسائل دیگر مثل اجتماع و ورزش هم صحبت می کردند تا صحبت های ایشان یک سوی نباشد.


غرضی:هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را برجامعه تحمیل کند محکوم به شکست است

غرضی در جمع بندی دیدگاه‌ها و نظرات کاندیداها به اظهارات خود گفت: هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را برجامعه تحمیل کند محکوم به شکست است.

وی افزود:اگر دقت کنیم فراماسونرها در این رابطه شکست خوردند رضاخان و محمدرضا شاه نیز همین طور این دولت ها هستند که باید تابع جامعه باشند.زیرا عموم مردم هستند که زندگی سازند و باید به این مسئله توجه داشت که زندگی تحت تاثیر عوامل حکومتی نابودی است.

وی ادامه داد: بایستی در سه مقوله رسانه، ورزش و سینما به مسئولین این مراکز را موظف به تشکیل NGOمناسب کرده و از یک طرف تعامل با مردم داشته باشند و از طرف دیگر با دولت تعامل کنند این که ما فکر کنیم بتوانیم کشور را به صورت بخشی اداره کرد کاملا غیرممکن است زیرا فرهنگ بخشی نیست، مخصوصا که اگر بحث برای ارتقای زندگی مردم باشد هنر وقتی موفق است که ارتقای فرهنگی را به همراه داشته باشد.

غرضی افزود:اگر قرار باشد هنر زیر سلطه فرهنگ بماند به جایی نمی رسد تمام زندگی و ارزش افزوده آن در هنر خلاصه می شود و باید ببینیم چگونه می توان ارتقای لازم را به زندگی مردم برگرداند نه اینکه به صورت فاعل عمل کنیم.

غرضی در ادامه بیان کرد: ما باید ببینیم چه چیزی در کشور خواهان دارد و مردم چگونه از آن استقبال می کنند اگر ورزش، فیلم و تاسیسات رسانه ای را به خواست خود به جامعه تزریق کنیم مسئله ای مانند دوران مشروطه، رضاشاه و محمدرضا شاه اتفاق افتاد.وقتی قدرت سیاسی از درون مردم شکل بگیرد باید تابع فرهنگ عام مردم باشد، نه اینکه برای خود شان داشته باشد که بگوید هر کاری من گفتم باید همان را انجام داد زیرا این ها تماما محکوم به شکست است.

وی اظهار داشت: هیچ دولتی از مشروطه تا زمان حال توان مقاومت در برابرمردم را نداشته است اگر دروغی گفته و یا تحمیلی کرده و یا تزریقی در زمینه های مختلف انجام داده محکوم به شکست بوده، آن دولت رفته اما فرهنگ ما به صورت تثبیت باقی مانده و تهاجم فرهنگی به این علت از بین رفت که فرهنگ عامه تثبیت شده و توانست برجای خود باقی بماند.

حدادعادل:فرهنگ ما باید مانند آبشاری از بالا به پایین سرازیر شود

غلامعلی حدادعادل نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در تشریح برنامه های اجتماعی و فرهنگی خود با اشاره به اینکه اهل فکر، هنر و دانشمندان و هنرمندان عزیز کشور سلام عرض می کنم که بنده چندین دهه است که از آثار آنها استفاده می کنم.

وی افزود:در اینکه فرهنگ با اقتصاد و سیاست مرتبط است،شکی نیست؛ولی امروز ما اینجا آمده ایم تا درباره فرهنگ صحبت کنیم، لذا نمی شود در کنار فرهنگ یکسره درباره سیاست و فرهنگ صحبت کنیم.

حدادعادل تصریح کرد:فرهنگ در جامعه مانند روح در پیکر است به منزله شخصیت برای فرد است، فرهنگ جامعه شخصیت یک ملت است.

وی اظهار داشت: هویت هر جامعه به فرهنگ آن است، مردم ایران از دیرباز حتی قبل از اسلام هم خداپرست بودند، لذا ما باید فرهنگ اسلامی را اساس قرار دهیم و باور به خدا را همانطور که رهبری و قرآن فرمودند، باید اساس کارمان باشد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:ما باید زندگی و جامعه خود را قرآنی کنیم، باید بر اصالت فرهنگ ایرانی و اسلامی تاکید کنیم.

حدادعادل افزود: بنده در دولت آینده تلاش خواهم کرد نسل جوان فرهنگ خود را بشناسد و احساس هویت کند و به این فرهنگ افتخار کند و در برابر دنیا سر خود را بالا بگیرد و به مسلمانی و ایرانی بودن خود افتخار کند.

وی خاطرنشان کرد:این انقلاب اولین کلمه و شعارش استقلال بود،لذا ما اگر در فرهنگ استقلال نداشته باشیم، در سیاست و اقتصاد و هیچ امری استقلال نخواهیم داشت.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: فرهنگ در جامعه باید مانند آبشاری از بالا به پایین سرازیر باشد و همه را دربر گیرد و در همه جا نشاط ایجاد کند و فرهنگ مثل جان ممکن دیده نشود، ولی هرکی هرچیزی را می بیند، با آن جان می بیند. 

وی افزود: این مهم است که ما در برابر تهاجم فرهنگی وقتی می توانیم مقاومت کنیم که فرهنگ خود را بشناسیم. داشتن فرهنگ مستقل در نظر من به معنای ستیزه کردن با جهان نیست، به معنی نفع ارزش های فرهنگ های دیگر نیست، ولی اگر ما در اختیار خودمان سرمایه نداشته باشیم نمی توانیم داد و ستد کنیم.

حدادعادل تصریح کرد:ما وقتی می توانیم رابطه منطقی با دیگر فرهنگ ها داشته باشیم که فرهنگ خودمان را شناخته باشیم، یعنی بفهمیم ما که هستیم و احساس خودی بکنیم، چیزی می دیم و چیزی می گیریم.

عدم اظهارنظر روحانی،رضایی و قالیباف نسبت به رویکرد فرهنگی و اجتماعی حدادعادل

شایان ذکر است؛روحانی، رضایی و قالیباف نسبت به رویکرد حدادعادل در مسائل فرهنگی و اجتماعی اظهارنظری انجام ندادند.

"محمد غرضی" نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به اظهارات حدادعادل درباره برنامه هایش در حیطه فرهنگ و اجتماع، گفت:آقای حدادعادل آیا فرهنگ ایران در منطقه نسبت به همسایگانش معرفتی عمل کرده یا ذلیلانه یا تاثیرگذار بوده است، این سوالی است که بنده از شما دارم.

 عارف:عدم اجرایی نشدن برنامه چهارم توسعه در مقوله فرهنگ چه بود

محمدرضا عارف نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،درباره برنامه های حدادعادل در حیطه فرهنگ و اجتماع اظهار داشت:بنده یک سوالی را درباره برنامه چهارم توسعه از جنابعالی دارم و می خواهم بدانم راهکار اجرایی کردن این برنامه چیست؟

وی افزود: قانون اجرایی کردن برنامه چهارم توسعه را جنابعالی در سال 83 ابلاغ کردید و در این برنامه بخش توسعه فرهنگی که ابتدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد،سپس جلسه ای تشکیل شد که روسای فرهنگستان های هنر،زبان و ادب هم در آن شرکت داشتند و "مرحوم دکتر حبیبی" تلاش زیادی را در این راستا انجام دادند و احکام خوبی در این باره درباره توسعه فرهنگی در برنامه چهارم صورت گرفت.

عارف با قرائت بخشی از برنامه چهارم توسعه در حیطه فرهنگ، تصریح کرد: باید چه کارهایی کرد که این برنامه ها اجرا شود، چون جنابعالی هم رئیس کمیسیون فرهنگی بودید. حال باید پاسخگو باشید که چه مقدار فعالیت برای حل مشکلات فرهنگی طبق این برنامه صورت گرفت.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،اظهار داشت:در ماده 104 بند الف این است که اصلاح قوانین و مقررات برای رفع موانع، انحصاری، تقویت روابط پذیری و فراهم سازی زمینه های بسط مشارکت مردم، نهادهای غیر دولتی،‌صنفی در امور فرهنگی و بند ب هم بر تاسیس صندوق های غیر دولتی برای حمایت از تولید و توزیع کالاهای فرهنگی تاکید شده است.

وی خاطرنشان کرد:در ماده 116 قانون در بند الف آمده است که تهیه لایحه امنیت شغلی اصحاب رسانه و هنر و اضطرار نظام صنفی بخش 
فرهنگ که تا پایان سال اول برنامه باید اجرا می شد و بازنگری و اصلاح قوانین مطبوعات و تبلیغات و بندی دیگر که اصحاب فرهنگ و هنر که شغل خود را از دست می دهند باید توسط دولت سه سال تحت بیمه قرار گیرند،سوال بنده این است که چرا این احکام خیلی خوب که اگر اجرا می شد وضعیت فرهنگ و هنر به این شکل نبود، چرا اجرا نشد؟


سعید جلیلی دیگر نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات حدادعادل نسبت به مقوله فرهنگ گفت: بنده درباره اظهارات آقای حداد صحبتی ندارم،اما نکته ای را نسبت به اظهارات آقای روحانی دارم.

وی افزود: در بحثی که ایشان فرمودند کارهای متعددی را در حیطه فرهنگ انجام دادند و گفتند که اساتید هم بازنشسته نشده بودند و برای دانشجویان هم تمهیداتی را قائل بودند، پس چرا این فضای فرهنگی در شکل صحیح اش برای کرسی ها و مناظره های آزاد اندیشی شکل نگرفت؟

جلیلی تصریح کرد: عرض بنده این است که در این مورد دچار اشتباه هستیم.

روحانی در واکنش به این صحبت جلیلی اظهار داشت: کرسی ها تشکیل شد.



ولایتی:مشکلات بسیاری را در راه اعلام نظر دیدگاه های فرهنگستان ها می بینم

"علی اکبر ولایتی" نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، درباره رویکرد حدادعادل در مقوله فرهنگ و اجتماع گفت: آقای حداد اگر پیشنهادی درباره پیشرفت کار فرهنگستان که نقش اساسی باید در کار توسعه علم و در فرهنگستان ادب در حوزه ادب و فرهنگ ایرانی پیشنهادشان برای دولت آینده چه هست که ما آثار مثبت تر و جدی تری را درباره فرهنگستان ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بنده عضو فرهنگستان علوم پزشکی هستم، خاطرنشان کرد:خود بنده مشکلات را در راه اعلام نظر دیدگاه های فرهنگستان ها که بالاترین مقام علمی و آکادمیک را در کشور دارند در فرهنگستان علوم پزشکی مشاهده می کنم.

حدادعادل: فرهنگستان ها جنبه راهبردی دارند

غلامعلی حدادعادل در پاسخ به اظهارات غرضی اظهار داشت:فرهنگ ایرانی به ویژه فرهنگ ایران اسلامی در منطقه تاثیرگذار بوده و این فرهنگ با والایی و مفاهیم خود توانسته است در منطقه تاثیر بگذارد.

وی افزود: من یک نکته را باید بیان کنم که یک فرهنگ شناس در ترکیه به من گفت که در ترکیه منزلت فرهنگ ایران در جهان اسلام منزلت فرهنگ یونان در اروپاست. این نشانه قوت فرهنگ ایران است.

حدادعادل اظهار داشت:در پاسخ به دکتر "عارف" درباره قانون برنامه چهارم باید بگویم  بعضی از قوانین در برنامه چهارم آمده است، ممکن است بعضی از آنها اصلاح شده و بعضی نشده باشد.

وی افزود: ما در مجلس هشتم برای قانون مطبوعات با توجه به تحولاتی که در فناوری اطلاعات صورت گرفت، کارهایی کردیم، بنده خودم در کمیسیون اقداماتی را انجام دادم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اشکال ما به برنامه چهارم یک اشکال بنیادی بود که بسیار فراتر از آن بود، یعنی ما در مبانی برنامه چهارم که بعدا از سوی سازمان برنامه و بودجه چاپ شده بود به اندازه ای عیب و ایراد داشت و شور بود که آشپز فهمید و آن را جمع کرد.

حدادعادل تصریح کرد: یک اشکالات اساسی در این برنامه وجود داشت که اگر فرصت وجود داشت؛ آنها را تحلیل خواهیم کرد تا بدانید آن برنامه چه مشکلاتی از لحاظ برنامه ای داشت.

وی در پاسخ به سوال ولایتی گفت:بنده عرض می کنم فرهنگستان ها وظیفه شان در حوزه زبان و ادبیات فارسی که بنده خدمتگزار آن فرهنگستان هستم یا علوم پزشکی و هنر، جنبه راهبردی دارد یعنی باید فرهنگستان راهبردهای کشور را در این حوزه ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه ها و دست اندرکاران علوم پزشکی و اهل ادب عرضه کنند.

حدادعادل تصریح کرد: این پاسخی است که من در این فرصت می توانم درباره فرهنگستان ها بگویم، البته درباره زبان فارسی و پیوند فرهنگ ایران و اسلام برنامه هایی دارم که انشاءالله در فرصت های بعد آنها را عرض می کنم.


جلیلی: فرهنگ یک فضای تنفسی است

جلیلی ضمن گرامیداشت همزمانی برگزاری این مناظره همزمان با 15 خرداد درباره حوزه فرهنگ گفت: آنچه مزیت نسبی ما است فرهنگ است و حضرت امام(ره) نیز با تکیه بر قدرت فرهنگی این حرکت بزرگ را شروع کردند؛اگر برای ما تولید قدرت،عزت و پیشرفت شده است مبتنی بر فرهنگی است که مبنای حرکت‌های ما بود.

وی ادامه داد:حضرت امام(ره) نه جنگ افزار داشتند نه حزب داشتند؛بلکه با ظرفیت فرهنگی توانستند این همه پیشرفت را ایجاد کنند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فرهنگ یک موضوع در کنار سایر مقولات نیست بلکه یک فضای تنفسی است در کنار سایر حوزه‌ها مثل اقتصاد و سیاست که اگر ما بتوانیم به خوبی از این ظرفیت استفاده کنیم قدرتی که این ظرفیت ایجاد می‌کند بسیار بیشتر از قدرتی است که قانون ایجاد کرده است.

جلیلی اظهارداشت:مثلا در فضای راهنمایی و رانندگی گاهی می‌خواهیم با قوانین به اهداف برسیم و گاهی با فرهنگسازی که قدرت فرهنگسازی بسیار قوی‌‌تر از قانون است و از این امر می‌توان در موضوعات دیگر استفاده کرد.

وی ادامه داد:‌در طول تاریخ نیز استفاده از فرهنگ این را ثابت کرده است مثلا این قدرت فرهنگ بودکه توانست مغولان را شکست دهد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جنگ تحمیلی قدرت فرهنگ ما و تفکر بسیجی است که توانست پیروزی‌ها را برای ما رقم بزند در مسئله هسته‌ای نیز فرهنگ استقلال طلبی و استکبار ستیزی پیشرفت‌هایی را برای ما ایجادکرد.

جلیلی افزود: ما اگر می‌خواهیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم باید آن را به خوبی بشناسیم و با شناخت صحیح دچار خطا نشویم تا مسیر را اشتباه برویم.

وی اظهار داشت:دولت به خصوص رئیس جمهور باید فهم صحیح را داشته باشد و با توجه به ویژگی رجال مذهبی سیاسی رئیس جمهور باید این فرد از عنصر فرهنگی به خوبی استفاده کند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این بحث که فرهنگ از سیاست جدا است بازی‌هایی است که درمی‌آورند تا از عنصر فرهنگ به خوبی استفاده نشود.

وی ادامه داد:امسال در آمریکا سه فیلم نام‌های آرگو، نیمه شب، ولینکون ساخته شده که کاملا در جهت سیاست‌های آمریکا است.

جلیلی گفت:اینکه مثلا بگوییم فرهنگ برای فرهنگ و هنر برای هنر بحث غلطی است لذا رئیس جمهور باید بر این موضوع تکیه و از ظرفیت فرهنگ در زمینه‌های مختلف استفاده کند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر ما این عنصر را مهم می‌دانیم باید شورای عالی فرهنگی را مهمتر از شورای عالی امنیت ملی دانیم لذا مهمترین کار این است که این ظرفیت‌های نرم افزاری و سخت افزاری موجود در این زمینه را به خوبی شناخته و آن را آزاد کند و نه تنها به عنوان یک حق بلکه فرصت از آنها استفاده کند.

جلیلی تصریح کرد:عدالت فرهنگی باید مورد توجه باشد تا از ظرفیت تمام آحاد جامعه استفاده شود و مسئله بعدی اقتصاد فرهنگی است که باید توجه کنیم در جاهایی مثل مدرسه و مساجد به خوبی سرمایه گذاری کنیم.

ولایتی درباره اظهارات جلیلی اظهار داشت:مطالب خوبی از سوی جلیلی بیان شد؛اما نباید موضوعی را خلط کنیم اینکه موضوع فرهنگ را سیاست‌زده نکنیم؛منظور این نیست که سیاست و فرهنگ از هم جداست بلکه سیاست‌زدگی به معنای اعمال سیاست بعضی از افراد است که به دنبال غرض‌های سیاسی هستند و می‌خواهند از فرهنگ به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند .

وی ادامه داد:در اسلام اداره جامعه بر عهده اجزای به هم پیوسته‌ای است که این پیوستگی حالت ارگانیک نیز دارد.


حدادعادل:مهمترین دستاوردی که ما امروز در جامعه داریم پیوند دولت و مردم است 

حداد عادل در ادامه افزود:قرار بود که این مناظره، مناظره فرهنگی و اجتماعی باشد؛ لذا من در اینجا اشاره‌ای به موضوعات اجتماعی می‌کنم.

وی ادامه داد:‌بنده معتقدم مهمترین دستاوردی که ما امروز در جامعه داریم پیوند دولت و مردم است که در اثر وحدت اعتقادی ایجاد شده است یعنی چفت و بست مردم و نظام در اثر این وحدت فراهم شده است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم اطمینان دارند که نظام به اعتقادات آنها احترام می‌گذارد و علت محبوبیت امام در بین جامعه نیز به این علت بود که امام حرف دل آنها را میزد وبه اعتقاداتشان احترام می‌گذاشت.

حداد عادل تصریح کرد:در اثر احساس وحدت بین مردم و نظام است که نیروهای اجتماعی بسیج می‌شوند وشکوفایی نیروهای اجتماعی از این طریق فراهم می‌شود.

وی ادامه داد:‌ جوانان و دانشجویان ما در عرصه علمی موفقیت‌های بزرگی کسب کرده‌اند که در اثر آزاد سازی نیروهاست که علت اصلی آن وحدت در بین آنهاست.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید این سرمایه را حفظ کنیم و آسیب‌های وارده را بشناسیم و یکی از مهمترین ارکانی که در جامعه ایرانی باید حفظ شود خانواده است.

حدادعادل خطاب به عارف که درباره برداشتن آنتن‌های ماهواره‌ای ،اظهارداشت:به نظرم عارف نیز از برنامه‌های ماهواره دفاع نمی‌کند و حتی اگر قانون اجازه می‌داد وی نیز چنین ماهواره‌هایی را به داخل خانواده نمی‌بردند.

وی افزود:بعضی از سریال‌های ماهواره‌ای با نیت‌های سوء تهیه شده است؛هر چند ما نه وقت داریم و نه به خود اجازه می‌دهیم آنها را دنبال کنیم اما به عنوان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما گزارش‌هایی داده می‌شود.

حداد عادل گفت: بیشتر این سریال‌ها اصولا چنان طراحی شده‌اند که بنیاد خانواده را ویران می‌کنند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:در رابطه جمع کردن آنتن یا خوب عمل نشده و یا باید قانون اصلاح شود و نباید آن را رها کنیم تا دشمن به اسم آزاد و امنیت هر کاری که می‌خواهد با ما بکند.


روحانی:چرا بعضی‌ها دایره خودی را تنگ می‌کنند؟

روحانی با اشاره به اظهارات جلیلی اظهار داشت: از آقای جلیلی سوالم این است که اعتقاد ایشان چیست چرا که بعضی‌ها دایره خودی را چنان تنگ می‌کنند که گروه خاصی که تعدادشان نیز زیاد نیست،هر کس را که مثل خودشان فکر نکند محکوم کرده و فکر آنها را حاصل توطئه می‌دانند و آن را طراحی صهیونیست و استکبار تلقی می‌کنند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این گروه محدود معتقدند که گفتمان ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم و اساسا به دنبال حذف و کناره گیری از حضور در سطح جهان هستند .

وی ادامه داد: به اعتقاد من ما باید در امور فرهنگی زمینه و فضا را برای فعالیت باز کنیم چرا باید شرایط به گونه‌ای باشد که فرار مغزها تحقق پیدا کند.

روحانی تصریح کرد:‌در دانشگاه‌های ما جاده یکطرفه‌ای درست شده است و اجازه ندادیم که اساتید و محققین به خارج رفته و برگردند.


قالیباف:برای این پیشرفت نیازمند یک همدلی هستیم 

قالیباف در ادامه اظهار داشت:اگر نگاه ما به موضوعات جامع یکجانبه نگری باشد و فقط تولید ثروت و یا تولید قدرت را دنبال کنیم طبیعتا نخواهیم توانست پیشرفت همه جانبه‌ای داشته باشیم

وی ادامه داد:جامعه ما موجود زنده‌ای است اما متاسفانه بعضی‌ها به جامعه مثل یک کودک لوس ساده‌لوح نگاه می‌کنند و برخی دیگر جامعه را موجود زنده رشید بالغ می‌بینند و ما باید بدانیم که جامعه موجود زنده رشید است که اگر انگشت توی چشمان آن کردیم حتما عکس العمل نشان خواهد داد و از طرفی اگر کرامت آن را حفظ کردیم باز عکس العمل نشان خواهد داد که این دو واکنش با هم متفاوت است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما امروز شاهد هستیم که از همبستگی ملی برخوردار نیستیم و همدلی وجود ندارد و بعضی موضوعات اقتصادی مثل فقر، فساد، تبعیض و سوء مدیریت باعث شده است که ما نتوانیم برای پایه یک قدرت اساسی همدلی لازم را داشته باشیم.

قالیباف گفت:دولت آینده باید به موضوعات اجتماعی کاملا دقیق منطقی و اثرگذار نگاه کند اگر در دولت اجتماعی تاکید بر عدم تبعیض داریم باید همه اقشار را ببینیم و همه جوانان فرصت مساوی داشته باشند.

وی افزود:وقتی بحث تربیت و فرهنگ است باید معلمان،‌ عالمان، هنرمندان، بزرگان دین ما و متدینین جامعه نقش خود را در جامعه ببینند و ما نیازمند این هستیم که این ساختارهای اجتماعی را در داخل جامعه تقویت کنیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت باید بتواند تبلور عینی اراده مردم را نمایندگی کند تا همه آنها در تصمیم سازی نقش داشته باشند.

قالیباف اظهار داشت:توسعه سیاسی و توسعه اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند مورد توجه باشد البته دولت اجتماعی که رویکرد فرهنگی- اجتماعی دارد و همه جامعه را می‌بیند و آن رایک موجود رشید و بالغ تلقی می‌کند؛هدفش این خواهد بود که بتواند رویکرد خود را در تصمیم سازی پیش ببرد و در این مسیر از عقلانیت جمعی استفاده کند.

وی گفت:امروز پیشرفت برای ما یک انتخاب نیست؛بلکه یک ضرورت است و برای این پیشرفت نیازمند یک همدلی هستیم که با وجود تبعیض، فقر و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه امکان پذیر نخواهد بود.

رضایی:فقر،رفتار دولتمردان و ناتوانی مراکز تصمیم‌گیری سه عامل در عدم استفاده از پتانسیل‌های فرهنگی
 
در ادامه،محسن رضایی در طرح دیدگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خود و نقد اظهارات"جلیلی" اظهار داشت: هرچه جلوتر می‌رویم دوستان به آن اسیب‌شناسی که بنده در حوزه فرهنگی در ابتدای برنامه اشاره کردم نزدیک تر می‌شوم. 

وی در ادامه افزود:بنده سه عامل فقر،رفتار دولتمردان و ناتوانی مراکز تصمیم‌گیری مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی برای استفاده از پتانسیل های فرهنگی را عنوان کردم،منتها الآن آسیب‌شناسی‌ها سر‌جای خودش،بهتر است آقای جلیلی اشاره به بحث سلامت داشته باشد. 
رضایی تصریح کرد:سلامت مسئله مهم جامعه ما است هم سلامت روحی و روانی و هم سلامت جسمانی که بنده به راهکارهای خودم در بخش سلامت در وقت دیگری اشاره خواهم کرد. 

"محمد غرضی" در نقد اظهارات "جلیلی" اظهار داشت:آیا انقلاب اسلامی توانسته به فرهنگ غرب هجوم ببرد یا فرهنگ غرب توانسته به ما هجوم بیاورد، نظر جناب عالی چیست؟  

"محمدرضا عارف" با بیان اینکه تمایل دارم در رابطه با صحبت‌های آقای حداد عادل و نکاتی که آقای جلیلی مطرح کردند،مطالب خود را بیان کنم گفت: قبول دارم که امروز بهترین راهکار مقابله با کانال‌های غیر‌اخلاقی حذف نیست، شیوه‌هایی وجود دارد که اگر آنهایی که علاقمند باشند و ما اجازه استفاده از ماهواره را هم ندهیم وارد می‌شود، مثل فیلتر کردن، فناوری‌های روز اجازه می‌دهد که بتوان ضد فیلتر هم ایجاد کرد. 

وی ادامه داد: ما باید با خلق و تولید آثار خوب جوانان را تشویق کنیم به جای اینکه به سمت کانال‌های غیراخلاقی خارج از کشور بروند از کانال‌های خودمان استفاده کنند، ما باید با خلق آثار خوب جامعه را واکسینه کنیم. 


عارف: دولت به جای سفارش خلق آثار فرهنگی خود را خادم فرهنگ بداند 

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نگاه ما به فرهنگ نگاه دولتی است، اظهار داشت: نگاه دولتی به فرهنگ که خواهش می‌کنم دکتر جلیلی نیز نسبت به آن اظهار‌نظر کنند نوعی نگاه سیاسی و امنیت فضای فرهنگ را سبب شده به همین دلیل هم دولت باید به جای اینکه سفارش خلق آثار را بدهد، چیزی که در سالهای گذشته با آن روبرو بودیم، باید زیرساخت ها را ایجاد کند و خود را خادم فرهنگ بداند نه مسئول فرهنگی. 

وی ادامه داد:اگر دولت باید با این نگاه به جلو برود و میدان به فرهنگیان و هنرمندان بدهد و به آنان اعتماد کند، مطمئنا آثار خوب فرهنگی را خواهیم داشت،نکته ای که مهندس غرضی به آن اشاره کردند،راه مقابله با تهاجم فرهنگی بستن و حذف نیست؛امروزه حذف جواب نمی‌دهد،در عصر اطلاعات به هیچ وجه نمی‌توان با شیوه‌های حذف فرهنگ خودمان را حاکم کنیم، راه مقابله با تهاجم فرهنگی تولیدات فرهنگی قوی و فاخر است و تشویق جوانان به سمت کانال های خودمان و تولیداتمان، لذا راه‌های جز این نمی‌توان ارائه کرد. 


جلیلی: انقلاب اسلامی هجوم به فرهنگ غرب بود 

در ادامه این مناظره "جلیلی" به جمع بندی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات کاندیداها درباره اظهارات خود پرداخت و گفت: یکی از بحث‌های اساسی 
که کار ویژه دولت این است که نگاهمان (یکی از کار ویژه های نظام اسلامی) این است که فشارها و زنجیرهایی که بسته می‌شود باز شود تا ظرفیت‌ها بتواند آزاد شود.  

وی در ادامه در پاسخ به سوال "سیدمحمد غرضی" گفت اتفاقا انقلاب اسلامی خودش هجوم به فرهنگ غرب بود و این نشان می‌دهد که ما در موضع فعال هستیم و نه در موضع انفعال و اینکه امروزه آنها سد شود که فارسی زبان ماهواره‌ای درست می‌کنند در حقیقت می‌خواهند پاسخ این قدرت ما را بدهند که به اعتقاد بنده نیز نتوانستند نتیجه بگیرند. 

جلیلی ادامه داد: آثار صد شبکه فارسی زبان به میزان هزینه‌هایی که کرده‌اند چه بوده؟ این نشانگر قوت فرهنگی‌ماست، به شرطی که ما بتوانیم این قوت فرهنگی را بخوبی استفاده کنیم و همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم. 

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به اظهارات "سیدحسن روحانی" گفت: امروز عده‌ای در حوزه فرهنگ انحصار ایجاد می کنند آمده‌اند اشرافیت در حوزه فرهنگ درست کرده‌اند و می‌گویند تنها ما باید حرف بزنیم و هر کسی خلاف آنها در این 4 سال اخیر صحبت کرد را در یک خفقان به آنها برخورد شدید کردند البته با ابزار فرهنگی نه با ابزار پلیسی، این انحصار است که مانع بروز ظرفیت‌ها می‌شود ما مطرح می کنیم دو روزنامه بسته شد اما از طرف دیگر بیان نمی‌کنیم چه میزان از ظرفیت های جامعه وجود دارد، الآن در شهرستان های ما و در نقاط مختلف ما اصلا امکان چنین ظرفیت‌هایی را به دلایل اقتصادی و بحث های مختلف ندارند ما باید این ظرفیت ها را ایجاد کنیم که همه بتوانند استفاده کنند. 

وی ادامه داد:چرا وقتی بحث از آزادی و عدالت می‌کنیم آن روی دیگر آن را توجه نمی‌کنیم، چند درصد از این رسانه ها در اختیار چه ظرفیتی از جامعه است،بخش عمده‌ای از این ظرفیت محروم هستند؛چرا ما فقط یک نگاه تنگ سیاسی داریم، به نظر بنده اینجا تنگ نظری بد است که نگاه کنیم فقط فلان جریان سیاسی بگوید آزادی هست، اگر نبود هیچ چی. ما باید از ظرفیت تمام جامعه استفاده کنیم تا ظرفیت‌ها شکوفا شود. 
جلیلی در ادامه اظهار داشت:قبل از مذاکرات آلماتی 2 یک جوان 25 ساله بوشهری فیلمی به نام تنهای تنها درست کرده بود و وی بسیار بهتر از بنده از موضوع هسته‌ای در این فیلم دفاع کرده بود، بنابراین این ظرفیت باید آزاد شود و ما ده ها ظرفیت داریم که اگر به موقع ایجاد کنیم آن ظرفیت‌ها استفاده می‌شود. 

جلیلی ادامه داد:اینها کافی نیست اگر ما می‌گوییم مزیت نسبی ما فرهنگ است باید برنامه داشته باشیم، پیام انقلاب اسلامی رفته، تولید محصولات فرهنگی را باید بها بدهیم ظرفیت ایجاد کنیم تا این پیام برود. 

وی ادامه داد:در این مورد مثالی می‌زنم،در بسیاری از عرصه‌های هنری مثل فیلم "حضرت یوسف"،"حضرت مریم(س)، و "مختارنامه" راه خود را باز کرده‌اند،ما هر قدر از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم بها بدهیم به فرهنگ در عرصه این موضوعات این راه خود را باز می‌کند. 
 

در ادامه این مناظره انتخاباتی حیدری مجری برنامه فرصت باقی مانده هر یک از نامزدها را اعلام کرد و براساس قرعه کشی مقرر شد نامزدها در زمان باقی مانده دیدگاههای اجتماعی خود را مطرح کنند. 

روحانی:حداقل سه درصد معلولین باید استخدام شوند 

حسن روحانی به عنوان اولین کاندیدای این بخش گفت: در بحث سلامت مردم مشکلات بسیاری دارند و برای حل آن باید پوشش بیمه ای را همگانی کنیم، باید سازمان های بیمه ای را افزایش و بیمه را رقابتی کنیم. ما الان فقط دو یا سه سازمان بیمه ای داریم باید سازمان‌های بیمه ای را ایجاد کنیم تا مردم انتخاب کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت باید سهم مردم از بیمه را که اکنون 70 درصد است قدم به قدم کاهش دهد تا به نرم جهانی برسد. 

وی گفت: مسئله دیگری که من می خواهم برآن تاکید کنم مسئله معلولین است؛ 5 درصد جامعه ما معلول هستند که حداقل سه درصد آن ها باید استخدام شوند اما متاسفانه این قانون اجرا نمی شود.

ولایتی:در ایستادگی جلوی فتنه ها و دخالت های خارجی هیئت‌های مذهبی نقش اساسی داشتند

ولایتی نیز در زمان باقی مانده خود گفت: یک نکته ای که فراموش شد و فرصت نشد به آن اشاره شود و کاملا اجتماعی است موضوع نقش مردم در حفظ فرهنگ اسلام و ایران است. بعد از پذیرش اسلام توسط ایران وقتی دیدند بنی عباس و بنی امیه بر طریق اسلام واقعی عمل نمی‌کنند. اولین کسی که در این زمینه کار کرد حکیم فردوسی بود که با تمسک به جوانمردی ایرانی و اهل بیت، نقش مهمی در احیای فرهنگ موحد داشت. 

وی ادامه داد:‌ بعد از آن دیوان علی نامه به سبک شاهنامه جنگ های امیرالمومنین را به صورت حماسی سروده است. بعد از  آن فرهنگ فتوت و جوانمردی با راهنمایی علما و عرفا شکل می‌گیرد و عملا ساختار ابدایی ایران درست می شود که جامعه را حفظ می‌کند و با حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی و اهل بیتی توانستند فتیان را شکل داده و ساختار جوانمردی را در ایران شکل بدهند که در حمله مغول و سایر یورش ها این ساختار علمایی روحانی و مردمی توانست انسجام مردم ایران را نگهدارد.

ولایتی افزود: نمونه بسیار بارز آن سربداران هستند که ایرانیان مسلمان پیرو اهل بیت بودند و با راهنمایی علما توانستند ایلخانان را شکست دهند. بعدش در اشغال ایران توسط استعمارگران وقتی میرزای شیرازی فتوا را صادر کرد، همه چپق‌ها را شکستند. در مشروطه هم جوانمردانی مانند ستارخان و باقرخان در تبریز قیام کردند. در زمان اشغال ایران توسط متفقین و جنگ اول جهانی و در مراحل بعدی هم ایران حکومتی نداشت اما مجموعه ملت ایران با همین فرهنگ اسلامی و شیعی و ایرانی توانستند جامعه را سرپا نگهدارند و درحالی که عثمانی به محض اشغال کشورش فروپاشید. 

این کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه در زمان رضا خان با وجود همه تهاجم علیه فرهنگ اسلامی و ایرانی هیئت های مذهبی توانستند اساس اسلام و فرهنگ اهل بیت را نگهدارند، گفت: ستون فقرات قیام 15  خرداد هیئت های مذهبی و بخصوص هیئت مرحوم طیب بود. انقلاب اسلامی ایران با دست به دست هم دادن هیئت های مذهبی در تبعیت از علما و امام خمینی، بیشترین نقش را در پیروزی داشتند. 

ولایتی گفت:‌در دفاع مقدس افرادی مانند آهنگران و دیگران برای تهییج مردم، روضه خوانی و مدیحه خوانی کرده و تشبیه بین کربلا و دفاع مقدس درست کردند و مردم با شور به سمت جبهه ها رفتند. دفاع مقدس را همین هیئت های مذهبی داشتند. در فتنه 78 و 88 هم هیئت های مذهبی نقش اساسی داشتند در ایستادگی جلوی فتنه ها و دخالت های خارجی..امروز هم این هیئت ها توانستند به عنوان محورهای کوچه و بازار خط رهبری را استوار نگهدارند بدون اینکه پولی بگیرند. و اتفاقا گاهی اوقات به جاهایی که پول نیاز بود هم پول دادند. 

تمسک به راه اباعبدالله الحسین باعث شده انقلاب، ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی باقی بماند

وی تاکید کرد: مردم و هیئت ها بیشترین نقش را در حفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی داشتند و بسیار بیشتر از دولت‌ها عمل کردند. اگر بخواهیم بگوییم چه چیزی باعث شده که انقلاب و ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی باقی بماند تمسک به راه اباعبدالله الحسین بوده و فرهنگ ما فرهنگ عاشورایی است. اگر اینگونه نبود نمی شد یک کشور در مقابل 40 و اندی کشو در جنگ تحمیلی بایستد و الان در بحث هسته ای و تقابل با صهیونیست ها و ... نمی‌توانست بایستد. در دولت آینده باید این تفکر گسترش و ترویج بیشتری بیابد. حفظ فرهنگ جوانمردی که مقتدای خود را امام علی می‌دانند و حفظ فرهنگ عاشورایی از مهمترین مقومات جامعه ما و فرهنگی است که به آن افتخار می‌کنیم.

عارف: به چه دلیل ترم دوم تحصیلی امسال فشرده شد؟

پس از علی اکبرولایتی،"محمدرضا عارف" در جمع بندی پایانی صحبت های خود گفت: بحثی بین آقای جلیلی و روحانی درباره فضای امنیتی دانشگاه ها درگرفت که در مورد آن باید بگویم آقای جلیلی استاد دانشگاه است و می دانند فضای امنیتی شبیه در دانشگاه ها در سال های اخیر حاکم شده به نفعی که دانشجویان رغبت نمی کردند درمسائل سیاسی مشارکت کنند و حتی برای فعالیت های صنفی در بعضی از دانشگاه ها نیز اجازه نمی دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه با چماق کمیته انضباطی عملا دانشجو را در یک کانال خاص آموزش قرار می دادند و متاسفانه بحث ستاره دار کردن دانشجو که بارها و بارها مطرح شده که گاهی جلوی ادامه تحصیل دانشجویان را نیز گرفته اند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: تشکل های دانشجویی عملا حضور نداشتند تعطیل شدند؛ من نمی‌دانم به چه دلیل ترم دوم تحصیلی امسال فشرده شد؛ عملا تا پایان اردیبهشت کلاسها تعطیل و الان که دانشجو باید در دانشگاه فعالیت داشته باشد زمان امتحاناتش است.

عارف با بیان این که امروز محدودیت هایی برای اساتید دانشگاه وجود دارد گفت: استاد دانشگاه برای این که به یک کنفرانس علمی برود باید از طرف حراست بازخواست شود و در صورتی که مخالفت کنند با مسئله لغو قرارداد استخدام و بازنشستگی اجباری روبه رو می‌شود؛ بله کرسی آزاداندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده اما چرا از این کرسی ها استفاده نمی شود؟ یکی از دغدغه های دانشجویان این است که اگر در یک فضای امنیتی دانشجو بیاید نظرخودش را بدهد بحث کند باید هزینه بدهد ما امیدوار هستیم که فضا اصلاح شود و نگاه امنیتی از سردانشگاه برداشته شود و دانشجویان بتوانند با مشارکت بیشتری کارها را انجام دهند من یکی از نگرانی های امروز جوانان را بحث اعتیاد می دانم من اخیرا با دو مورد درتهران روبه رو شدم؛ چند روز پیش به بازار تهران رفته بودم که خانمی التماس می کرد مرا از شر شوهر و 4 فرزند معتادم رها کنید این وضعیتی است که ما با ان روبه رو هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه سن اعتیاد پایین آمده  و آمار اعتیاد بالا رفته است به دلیل مسائل امنیتی آمار و ارقام را اعلام نمی کنم. حتما برای این مسئله باید چاره اندیشی شود و با نگاه فرهنگی با این مسئله برخورد کنیم؛ اولا معتاد را یک بیمار بدانیم و باید بپذیریم معتاد باید درمان شود و در اسرع وقت به منزلش بازگردد. مهمترین مسئله امروز که اعتیاد را در پی داشته است مسئله اقتصاد است مسئله بیکاری است خیلی از جوان ها ما دنبال شغل می گردند و به صدها جا مراجعه می کنند اما جواب منفی می گیرند و این به ناهنجاری های اجتماعی از جمله اعتیاد دامن می زند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید فضای مناسبی برای اوقات فراغت جوانان فراهم شود باید سرانه ورزش درکشور افزایش پیدا کند تا انشالله بتوانیم مشکل خانمان سوز خیلی از خانواده ها را سامان بدهیم. 


جلیلی: من در دوران اصلاحات ندیدم که خود آقایان برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تلاش کنند

جلیلی در وقت جمع‌بندی به مطالب اجتماعی خود اظهار داشت: اکنون که ما وارد مرحله جدیدی می‌شویم باید برای برنامه ما بخش عمده آن در کنار سخت‌آفزار بحث روح و فرهنگ را در نظر بگیریم که اکنون مسئله سبک زندگی بهترین الگوی جامعه برای معرفی تمدن اسلامی به جهان است. 

وی افزود:برای این امر باید ابتدا فرهنگ را ساماندهی کنیم و بین بخش‌های فرهنگی کشور یک هماهنگی ایجاد کرده تا همه آنها در یک راستا به سمت هدف حرکت کنند و سپس آموزش عالی سیاست واحدی را دنبال کرده ،چرا که اگر اکنون در بعضی موادر هزینه کنیم موجب می‌شود که از هزینه‌های ا ضافی در موادر دیگر جلوگیری کنیم. 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما باید از ظرفیت مادر،‌معلم و مسجد به صورت تمام وقت استفاده کنیم اظهار داشت:‌اگر از ظرفیت مسجد به صورت تمام وقت استفاده شود،‌مانند 1100 سال پیش که کتابخانه‌هایی وجود داشت که شبانه‌روزی بود و نان و غذا و کاغذ رایگان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دادند ما نیز باید از ظرفیت کنونی مساجد به خوبی استفاده کنیم. 

جلیلی تصریح کرد: اگر از ظرفیت مواردی که اشاره کردم به خوبی استفاده شود، هرگز با آسیب‌های اجتماعی روبرو نخواهیم شد که در آینده بخواهیم با موضوعات بزرگ فساد برخورد کنیم و فرهنگ ما قطعا ظرفیت آن را دارد که نشاط فرهنگی را در بخش‌های مختلف کشور ایجاد کند. 

وی افزود:فرهنگ را تنها استاد دانشگاه دارا نیست و ما مظاهر فرهنگ را حتی در یک راننده کامیونی که در کنار جاده نماز می‌خواند نیز مشاهده می‌کنیم؛ در این صورت است که حیات طیبه می‌توان شکل بگیرد و هر چقدر این زندگی گوارا و دلنشین محقق شود رسیدن به هدف متعالی فرهنگ آسان‌تر می‌شود و دولت نیز در این زمینه راهگشا خواهد بود. 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر در الگوی مصرف خوب عمل کند،‌مردم نیز خوب عمل خواهند کرد، بیان داشت: باید دید که دولت چه فرهنگی را به مردم تزریق می‌کند،‌ ساده‌زیستی یا اشرافی‌گری؟ عدالت یا تبعیض؟ 

جلیلی با تاکید بر اینکه ما ظرفیت‌های خوبی در فرهنگ ایرانی و اسلامی داریم گفت:‌ این ظرفیت در هیات‌های مذهبی کاملا مشهود است مثلا اینکه چند نفر به هیات آقای کریمی می‌روند و نشاط ایجاد می‌کنند و ما باید از این امر یک الگو داشته باشیم تا بتوانیم هر چقدر که از مواهب طبیعی امکان استفاده وجود داشته باشد،‌فرهنگ خود را رواج دهیم. 

وی تصریح کرد: غنای ما در فرهنگ شهره است که باید با استفاده از این ظرفیت فرهنگ را به دیگر جوامع منتقل کرده و بازارهای جهانی را تسخیر کنیم. 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بخشی از سخنان عارف در بحث آموزش عاملی گفت:بحث "عارف" در رابطه با آموزش عالی دقیق نبود و من دیشب در دانشگاه زاهدان بودم که با انتقاد شدیدی از سوی دانشجویان مواجه شدم و می‌گویم که کرسی‌های آزاداندیشی اجرا می‌شود ولی من ندیدم که در سال 80 تا 84 خود آقایان اصلاحات برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره تلاش کرده باشند. 

جلیلی تاکید کرد: ما باید به ظرفیت‌ها بها دهیم و از کارهای زردی که می‌خواهد در آینده صورت بگیرد جلوگیری کنیم. 


رضایی:پای امنیت و سیاست را از مسائل اجتماعی بیرون می‌کشم

رضایی نیز در مجموع بیانات خود اظهار داشت: آسیب‌شناسی در محورهای فرهنگی،‌هنری و ورزشی در سه عنوان حل مسائل اقتصادی، فقر و تصحیح رفتار دولتمردان و استفاده از ظرفیت مراکز فرهنگی باید انجام شود. 

وی تاکید کرد: رفتار دولتمردان در رابطه با برخورد با فرهنگ یک رفتار سیاسی است که متاسفانه حتی اپوزیسیون خارج از کشور در فضای دهه اول انقلاب بوده، در حالی که ما از این مرحله عبور کرده‌ایم. 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید از ظرفیت مراکز فرهنگی به طور کامل  استفاده شود گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به عنوان یک نهاد قانونی قانون را تعریف کرده اما چند سال اخیر نشان داده که دارای ضعف بوده است. 
رضایی با طرح این سوال که تمامی این مسائل نیز از قبل گفته شده پس چرا راهگشا نبوده و مشکل ما کجاست اظهار داشت:‌ ما در انقلاب اسلامی گام بلندی برداشتیم و ا سلام سیاسی را محقق کردیم و همچنین قدرت را به مردم  ارائه کردیم که این تحول بزرگ در اسلام بوده اما این به این معنا نبوده که قدرت  اسلامی شده است.

وی افزود:‌فرهنگ ایستادگی و مقاومت از مرزهای ما بیرون رفته در حالی که ما باید گام‌های بزرگی برای ایجاد اسلام اجتماعی بر می داشتیم و در  غیر این صورت اقتصاد و فرهنگ درست نخواهد شد.

رضایی با بیان اینکه آنهایی که اسلام را به سیاست تبدیل می‌کنند دچار دیکتاتوری می‌شوند، خاطرنشان کرد: ما فقر معرفتی را نباید به گردن دیگران بیاندازیم،‌ما الان موشک‌های‌مان از چند هزار کیلومتر عبور می‌کند اما در مرغ و گوشت‌مان می‌مانیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اکنون دعوای سیاسیون بر سر فقر و جامعه اسلامی نیست و بر سر قدرت است و در حال حاضر اصلاح جامعه از نماز و روزه واجب‌تر است همانطور که پیامبر اسلام به دنبال وصیت برای همسایه می‌گشت که همسایه از همسایه ارث ببرد اما اکنون کو برادری‌ها؟ چرا ما نمی‌توانیم در کنار هم زندگی کنیم؟ باید به این مسئله توجه کنیم که اسلام سیاست‌زده نشده چرا که در این صورت نه اصولگرایان می‌توانند با اصلاح طلبان زندگی کنند نه بالعکس.

وی با اشاره به اینکه نگاه اسلام به سیاست نگاهی توحیدی یعنی مردم‌سالاری دینی است، اظهار داشت: امروز هنوز نگاه اسلامی به اقتصاد و سیاست نداریم و برای این کار باید عینک سیاست را برداشته و  عینک اسلام را بر چشم بگذاریم.

رضایی یکی از مهمترین برنامه‌های خود را بیرون کشیدن پای سیاست و امنیت از مسائلی که به آن مربوط نیست اعلام کرد و گفت: اولین کار اساسی که خواهم کرد پای سیاست و امنیت را از مسائلی که مربوط به آن نیست بیرون کشیده و نگاه اجتماعی و فرهنگی را پیش می‌گیرم و نه اینکه به دنبال جریان انحرافی برویم و اینجا جایی است که دین باید باشد نه سیاست. 

وی با اشاره به بخشی از سخنان قالیباف مبنی بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تدوین قوانین ضعف داشته تصریح کرد: چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی هنگامی که به اقوام توهین می‌شود کاری نمی‌کند و بخشنامه‌ای برای ساختمان‌سازی اعلام نکرده در حالی که معماری می‌تواند خشونت و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کند. 

رضایی دومین محور اساسی برنامه خود را اینگونه بیان داشت: اخلاق را به رفتار دولتمردان بر می‌گردانم و سعی می‌کنم اخلاق اسلامی را در کشور درست کنم و برنامه اساسی دولت سومین برنامه‌ای است که تمام برنامه‌ها را به سمت مردم سوق بدهند یعنی فرهنگ، اقتصاد،‌معماری و ... به سمت مردم رفته و به خاطر این است که می‌گویم سلام بر زندگی، چرا که امام حسین (ع) با اینکه قویترین یارش حضرت ابالفضل بود از او خواست که به سراغ خیمه‌ها برود و اکنون نیز ما در این موقعیت مشابه قرار گرفته‌ایم که دشمن ما را محاصره اقتصاد کرده که نباید در این جنگ شکست خورده و از این گردنه عبور کنیم و گفتمان جدیدی در انقلاب درست کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:بحث هنر را در کنار وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی خواهم آورد،صندوق فرهنگ و هنر را اضافه کرده و اقتصاد فرهنگ را ساماندهی می‌کنم شورای عالی راهبردی فرهنگ و هنر را احیا کرده و اینگونه نباشد که کسی کنار رئیس جمهور بوده و به شخصی پول داده و به دیگری پول ندهد.

وی ادامه داد:کار ورزش و هنر و فدراسیون‌ها را به خود مردم می‌دهم و به تبعیض و پارتی‌بازی پایان داده و منزلت اجتماعی ورزشکاران و هنرمندان را سامان می‌دهم و همچنین فرهنگ اقوام (عرب و بلوچ) را تقویت کرده و روح پهلوانی در ورزشکاران را تقویت خواهم کرد. 


غرضی:بهتر است نگاهمان را از سیاسی به سمت اقتصادی تغییر دهیم

سیدمحمد غرضی در جمع بندی اظهارات خود گفت: ایران یک مجموعه فرهنگی است که در طول تاریخ قبل و بعد از اسلام است این که "ابوالکلام آزاد" بیان می کند "کوروش" ذوالقرنین و این که کوروش می شود ناجی یهودیان و این که کشوری بیش از 30 میلیون کیلومتر مربع بدون یک جنگ داخلی اداره می شده از عظمت ملتی بوده که با خود داشته است.

وی ادامه داد:اسلام بر حاکم آن زمان پیروز شده نه بر ملت، فرهنگ عظیم اسلام توانایی پیدا کرده تا علاوه بر اینکه فرهنگ مهاجم را بگیرد و با آن ترکیب شود و برفرهنگ مهاجم پیروز شود ،یک واقعیت عظیم و تاریخی است عنایت بفرمایید که چه اتفاق عظیمی افتاده خاندان پیامبر دچار خاندان بنی امیه می شوند چه کسی این خاندان را نجات می دهد از دست بنی امیه؟ ابومسلم خراسانی از ایران، ما از اینجا به دمشق رفته و مردان همار را پیدا کردیم و به خاندان ایمان آوردیم بنی عباس گفتند ما ایمان آوردیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ادامه داد:بهتر است نگاهمان را از سیاسی به سمت اقتصادی تغییر دهیم ،هرگز در تاریخ خاورمیانه این عظمت مدنظر نبوده و کسی این مسائل را بررسی نکرده که ایران چه عظمتی داشته است جریان اجتماعی ملت ما یک جریان فرهنگی وسیع تر از مرزهای جغرافیایی بوده و خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد:به قدری قدرت بالاست که بحث می شود،مامون شیعه شد؛ مامون  از امام رضا(ع) تقاضا کرد که از مدینه به مرو بیایند تمام تاریخ می نویسد که در فاصله مدینه و مرو 200شهر آباد وجود داشت که امام در آنها بیتوته فرمودند این که حدیث سلسله الضنب در نیشابور می ماند جریان اجتماعی است. بنی عباس جز خنجر نداشتند اما شیعه فرهنگ داشت شما ببینید این ملت چه قدر عظمت دارد که همین بنی عباس به دست ایرانی ها ساقط می شوند این اتفاق عظیم توسط ملت ایران افتاد و ناشی از فرهنگ عمومی ملت است این مسئله ناشی از حکومت نیست.

غرضی بیان کرد:"سید علی همدانی" در زمان حمله تیمور به کشمیر می رود با صومعه مباحثه می کند و تمام شرق خاورمیانه را مسلمان می کند این توسط دولت انجام نشده من بزرگان را می بینم این که توانایی های دولت و مسئولیت های دولت چیست و دولت باید چه کار کند بعد به آن وجهه اجتماعی می دهیم این که نمی شود آن چه مسلط برتاریخ فرهنگ است عامه مردم است که توانایی عبور از این مراکز را دارد.

وی ادامه داد:چه کسی صفویه را بنا کرد شاه عباس و شاه اسماعیل هیچ کدام؟ شیخ صفی الدین اردبیلی که تمام طول و عرض تاریخ را درنوردیده بود شیخ به دیدن سعدی می رود و هنگامی که سعی را می بیند سعدی به وی کلیات را هدیه می دهد اما شیخ کتاب را در ورودی شیراز می گذارد و خطاب به سعدی می گوید آقای سعدی کتاب مال خودت من با قرآن کار می کنم چنین شخصی حکومت صفویه را بنیان می گذارد که بیش از 17 میلیون متر مکعب وسعت دارد و در تمام طول حکومت صفویه یک جنگ داخلی اتفاق نمی افتاد.

غرضی اظهار داشت:این که بگویید فرهنگ دینی ناشی از قدرت سیاسی است خطاست؛ این که شما فکر کنید قدرت سیاسی توانایی اداره جامعه را دارد خطاست.اگر قدرت سیاسی در فرهنگ جامعه دخالت کند خطاست ،این که با دولت می توان زندگی مردم را تغییرداد خطاست. کسی که فرهنگ عمومی جامعه را ساخته و با روس و آمریکا و انگلیس جنگیده و توانسته خود را تثبیت کند فرهنگ عمومی جامعه است.

وی ادامه داد: شما شاهد هستید که در هشت سال جنگ تحمیلی ما کلام اجباری نداشتیم در دوران قدیم لشکر اجباری نبود، علما در برابر کلمه اجباری مقاومت کردند،ما هنوز فکر می کنیم که اگر وقت جوان ها را بگیریم و بیاوریم در مسیری که دو سال بگذرد درست است مگر دنیا به سمت یک لشکرسازی تکنولوژیک نمی رود چه کسی بین ما می خواهد این مسائل را حل کند؟شما بگویید ما به سر فرهنگ این ملت چه آورده ایم؟

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد:ازسال 1304 تا به حال فرهنگ محفوظات در جریان است هنگامی که به دانشگاه می رویم فرهنگ مدرک گرایی می شود و بعد از آن در سن 27 سالگی در خیابان رها می کنیم ،تازه روز اول است که 10 سال از عمرش تلف شده این روشهای رضاخانی و مدرک گرایی دوره اش به پایان رسیده ،ما نباید با فرهنگ های گذشته کار کنیم پهلوی مرد ،اما فرهنگش همچنان مانده. ما 4میلیون دانشجو داریم باید مهارت بیافرینیم نه این که مدرک بدهیم و بعد آن ها برود سراغ کارگری ؛لعنت برما که عزیزانمان را به جای نرم افزار به سمت سخت افزار می بریم در تهران هیچ کس کارگری نمی کند.

غرضی گفت:به عنوان مثال من نسل دو و نیم موبایل را در سال 72 آوردم با این که اکنون نسل 3 و چهار موبایل آمده اما هنوز نسل 2 و نیم در کشور رایج است ما می توانیم تجارت وسیع بین المللی انجام دهیم و این باید صرف توسعه شبکه مخابراتی و اشتغال جوانان شود همه جای دنیا اشتغال جوانان را به سمت نرم افزار می برند این مسولیتی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت:در حوزه سلامت خیلی ساده این که در دنیا سیستم سلامت هوشمند راه اندازی شده است ،به عنوان مثال 12 میلیون نفر در کشور ما از حد معمول چاق ترند؛ این افراد فردا در خیابان ها می افتند، شبکه هوشمند سلامت می گویند 50 تا 100 نفر از این افراد را می توان توسط یک نفر با شبکه هوشمند کنترل کرد. 


قالیباف:کارنامه ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ قابل قبول نبود

قالیباف در ادامه افزود:با تمام زحمتی که کشیده شده است کارنامه ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ کارنامه قابل قبولی برای مردم نبوده است. 
وی افزود:یکی از نکات مورد توجه من و یا شاید علت حضور من در این عرصه است که ما باید یک تغییر اساسی و تحول جدی در عدم کارآمدی ارائه دهیم و به مدیریت هایی که دارای مشکلات است پایان دهیم. 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:نبی مکرم اسلام(ص) فرموده اند که سوء تدبیر برای امت من خطرناک تر از فقر در جامعه است. 

قالیباف افزود:بنده معتقدم ما از امام(ره)، انقلاب اسلامی و آموزه های دینی این را یاد گرفته ایم که توجه به رویکرد اجتماعی اساس کار ما است به این معنا که ما باید به جای منابع مادی اولویت را به نیروهای انسانی و سرمایه های اجتماعی دهیم. 
وی ادامه داد: اگر با این نگاه جامعه را اداره کنیم هم بر اقتصاد فائق آمده و فقر را حل می کنیم و هم بر تبعیض و فساد غلبه پیدا می کنیم همانطور که در دوران دفاع مقدس با رویکرد اجتماعی پیش رفته و پیروزی‌هایی کسب کردیم.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت:‌متاسفانه در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست رویکرد اجتماعی استفاده نشده است. 
 
قالیباف ادامه داد:به نظر بنده در حوزه‌های حفظ سرمایه‌های اجتماعی، بی‌اعتمادی در جامعه انقدر به خسارت وارد کرده است که گرانی خسارت وارد نکرده است. 
 
وی افزود: ما اگر بخواهیم گرانی را کنترل کنیم نیاز به همدلی و همبستگی مردم داریم اما متاسفانه اقتصاددانان با کارهایی که ما کردیم به ما اعتماد نمی‌کنند و اگر آنها مشارکت نکنند ما نمی‌توانیم کاری کنیم. 
 
شهردار تهران بیان داشت:‌دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری کند،جز اینکه دخالت‌هایی در این مورد در زندگی مردم بکند لذا دولت اجتماعی دولتی است که تبلور حضور اقشار مختلف مردم است. 
 
قالیباف گفت: دولت اجتماعی لازم است آمار دهد اما قبل از اینکه به آمارهای خود اعتماد کند باید به شهود جمعی توجه کند،‌ما امروز آماری از بیکاری می‌دهیم اما همه می دانند که آمار واقعی آن نیست ما در نیروی انتظامی رویکرد اجتماعی را جایگزین، رویکرد امنیتی و تهدیدمحور کردیم، به طوری که کمربندی که هیچ وقت بسته نمی‌شد ظرف مدت 45 روز 70 درصد مردم کمربند بستند و این نمونه آثار مثبت رویکرد اجتماعی است.  
 
وی افزود:در شهرداری تهران به جای اینکه سازمان خدماتی باشیم، رویکرد اجتماعی و فرهنگی را دنبال کردیم. 
 
شهردار تهران اظهار داشت: نارسایی‌هایی که در جامعه امروز مانند اعتیاد وجود دارد فقط خود افراد مقصر نیستند، آیا بیکاری و فقر آنها را به سمت  اعتیاد نکشانده است. 
 
قالیباف گفت:کسانی که در این جرم هستند باید هزینه جرم‌شان را پرداخت کنند؛ تردید نکنید که دولت و خانواده در این جرم سهیم هستند، آیا دولت یکبار شد که بخواهد جریمه خود را پرداخت کند و یا فقط یک طرفه بود.  
 
وی تصریح کرد:در رویکرد اجتماعی اساس مردم هستند و دغدغه مردم در سیاست و اقتصاد مورد توجه است.  
 

حدادعادل:ما باید به جامعه و  جوانان مصونیت ببخشیم

حداد عادل در ادامه خطاب به "عارف" گفت:عارف در بحث ماهواره‌ها گفت منع ممکن نیست و ما باید به جامعه و  جوانان مصونیت ببخشیم تا تحت تاثیر قرار نگیرند.  
 
وی ادامه داد:خود "عارف "مثال اعتیاد را زد و بنده قبول دارم که این مشکل زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی دارد ولی آیا چون این طور است اگر عارف رئیس‌جمهور شود اجازه می‌دهد مواد مخدر بدون حساب از مرزها وارد کشور شود.  
 
این نماینده مجلس اظهار داشت:به نظرم این طور نیست باید هم جلوی ورود مواد مخدر را گرفت و هم باید مصونیت ایجاد کرد.  
 
حداد عادل گفت:در قضیه فرهنگی نیز باید اینگونه برخورد که گاهی اوقات مطرح می‌کنیم که از نظر فنی مشکل دارد و این از اختیار ما خارج است،اما تا جایی که ممکن است باید هم مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم و هم جلوی ورود سم را به داخل غذای روحی ملت بگیریم. 
 
وی ادامه داد:مردمی که پای تلویزیون نشسته‌اند از ما که خودمان را داوطلب انتخابات ریاست جمهوری کرده ایم انتظار دارند ما طوری صحبت کنیم تا آنها نیز بتوانند جمع‌بندی کنند، اما اگر قرار باشد موزاییک‌وار صحبت کنیم درست نیست و نمی‌توان با 5، 10 ثانیه حق مطلب را به درستی ادا کرد.  

 در بخش دوم مناظرات در هر کدام از نامزهای انتخاباتی یک سوال پرسیده شد و آنها جوابگوی این سوالات بودند.


حدادعادل:در دولتم به جنبه فرهنگی در تمام امور توجه خواهم کرد

غلامعلی حداد عادل درپاسخ به سوالی مبنی براینکه "تهیه پیوست فرهنگی برای طرح های عمرانی و اقتصادی چقدر ضرورت دارد "گفت: مقصود از پیوست فرهنگی این است که دستگاه هایی که می خواهند در کشور طرحی ایجاد کنند باید دغدغه آثار فرهنگی آن طرح را داشته باشند.

وی افزود:به طور مثال اگر قرار است در یک شهر کوچک یک دانشگاه بزرگ احداث شود که از سایر جاها دانشجو به آن شهر مهاجرت کند ما باید محاسبه بکنیم که حضور چندین هزار جوان در یک شهر کوچکی مانند رودهن در نزدیکی تهران چه آثار فرهنگی خواهد داشت.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:باید یک پیوست فرهنگی تهیه کنیم و پیش بینی کنیم برای طرح هایی که در کشور ایجاد می شود و یا اگر یک پادگانی را در یک نقطه ایجاد می کنیم باید برای آن پیوست فرهنگی صورت گیرد.

حداد عادل افزود:هر کار مهمی که در کشور انجام می دهیم،به طور مثال راهی را از تهران به شمال می کشیم، ممکن است این راه به محیط زیست تخریب ایجاد کند لذا باید فرهنگ پیوست فرهنگی داشته باشد.

حدادعادل اظهار داشت:درکنار این بزرگراه ممکن است، انواع و اقسام اماکن ایجاد شود،لذا باید برای آنها پیوست فرهنگی داشته باشیم.

وی افزود:پیوست فرهنگی دادن به معنی این است که مدیران کشور باید در کارهای غیرفرهنگی دغدغه فرهنگی داشته باشند،فرهنگی چیزی نیست که بتوان آن را جدا کرد و کسی اراده کند بگوید می کنم یا نمی کنم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:بنده در دولت آینده به هر کاری ولو اینکه اقتصادی نظامی اجتماعی و سیاسی هرچه باشد باید جنبه فرهنگی هم داشته باشد.

جلیلی:صادارت محصولات فرهنگی باید به صورت جدی دنبال شود

"سعید جلیلی" در پاسخ به این سوال که اقدام عملی شما در استفاده از ظرفیت های هنرمندان کشور در مقابله با جنگ نرم چیست؟ گفت:من عمیقا باوردارم که هنر و هنرمندان بخصوص برمبنای گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ اسلامی که داریم یک فرصت و ظرفیت است.

وی افزود:ما اگر بتوانیم پیام انقلاب اسلامی را که به همه جا منعکس شده است هرچه قدر با شکل و قالب هنری ارائه بدهیم این کمکی خواهد بود به پشتوانهقدرت و فرهنگ ما را شناخته تر خواهد کرد.

جلیلی تصریح کرد: یکی از بحث هایی که در حوزه فرهنگ وجود دارد بحث صادرات محصولات فرهنگی است باید دولت یک مبنای قوی داشته باشد برای پشتیبانی از هنر و هنرمندان و بتواند ظرفیت های آنها را آزاد کند تا این فرهنگ خارج از کشور صادر شود.

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:دشمنان امروز ما را هدف جنگ نرم خود قرار داده اندو متأسفانه ما در زمینه فرهنگ ضعف های چشمگیری دارم که باید برطرف کنیم و اگر این ضعف ها برطرف شود ما می توانیم موفق تر باشیم.
وی خاطرنشان کرد: به طور مثال ما در ظرفیت های انقلاب اسلامی یک سری سرشاخه هایی مثل دفاع مقدس، تاریخ انقلاب و همچنین 15 خرداد داریم.

جلیلی تصریح کرد: ما تا به حال چند فیلم درباره 15 خرداد و وقایعی مثل انقلاب ساخته‌ایم در حالی که مشاهده می‌‌کنیم، دشمنان ما بعد از قضیه بن‌لادن فیلم‌ها و مستندات بسیاری را در این باره ساخته‌اند. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری،اظهار داشت:‌ما باید از ظرفیت‌ها استفاده کرده و از انحصار درآورده تا بتوانیم با صادرات محصولات فرهنگی در سینما، کتاب و در حوزه‌های مختلف بتوانیم از ظرفیت‌های فرهنگی‌مان بیشترین استفاده را کنیم. 


روحانی:مسئله گردشگری از لحاظ اقتصادی در کشورمان حائز اهمیت است

روحانی در پاسخ به این سوال که موثرترین اقدام شما در تقویت صنعت گردشگری در دولت آینده‌تان چه خواهد بود گفت: مسئله گردشگری از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، تبیین فرهنگ انقلاب اسلامی و اشتغال مهم است.

وی افزود:مجموعه محاسبات نشان می‌دهد اگر ما بتوانیم در طول یکسال 10 میلیون گردشگر وارد کشور کنیم 13.6 میلیارد درآمد خواهیم داشت و این مجموعه گردشگر 4 میلیون اشتغال برای ما درست می‌کند، یعنی الان با توجه به اینکه ما 3.5 میلیون بیکار داریم در واقع اگر ما 10 میلیون گردشگر وارد کنیم، مشکل اشتغال را کاملا حل خواهیم کرد. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:کشورهای همسایه ما مانند ترکیه رقم گردشگری آنها در سال 2012 بالای 30 میلیون گردشگر بوده است و این نشان می‌دهد که ما ظرفیت بسیار بالایی در این امر داریم. 

روحانی با بیان اینکه ما چهارمین کشور از لحاظ دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری در جهان هستیم اظهار داشت: کاری که باید صورت گیرد این است که ما باید در صنعت توریسم زیربناها مانند هتل، فرودگاه و بحث حمل و نقل را درست کنیم. 

وی با اشاره به اینکه بحث زیرساخت‌ها در مقوله گردشگری به راحتی قابل حل است،‌خاطرنشان کرد:حتی اگر سرمایه‌گذار داخلی هم نداشته باشیم که قطعا داریم سرمایه گذار خارجی در زمینه گردشگری کاملا آماده‌اند که هتل را برای ما بسازند و از پول خود آن هتل در زمینه گردشگری فعالیت کنند. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌فرودگاه‌ها قابل توسعه هستند اما در حال حاضر مهمترین مشکلی که ما داریم بحث مالی و بانکی است که به خاطر تحریم‌‌های گریبان‌گیر کشور است لذا دولت آینده باید در این راستا برنامه‌ عملی قابل قبولی را ارائه دهد تا پول لازم را برای گردشگران مهیا کند. 


ولایتی:تا زمانی که بیکاری و اشتغال حل نشود از نشاط در جامعه خبری نخواهد بود

ولایتی در پاسخ به این سوال که الگوی دولت شما برای تحقق شادی و نشاط در جامعه چیست؟ گفت: قبل از هرچیز موضوع شغل و بیکاری جوانان مورد نظر قرار گیرد و تا زمانی که مسئله اقتصادی و معیشت مردم حل نشود صحبت از ایجاد نشاط و شادی در جامعه صحبت بی‌پایه‌ای است.

وی افزود: اگر چنین چیزی قرار است فراهم شود ما می‌توانیم از انواع امکاناتی که در کشور داریم برای گردشگری داخلی و همچنین استفاده از تامین یک مسائلی که بتواند اوقات فراغت جوانان را به نحو احسنت تامین کند. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد:‌اگر چنین چیزی امکان پذیر باشد،بسیار خوب خواهد بود به طور مثال در مقوله تعطیلات که در بسیاری از کشورها اجباری است،یعنی این طور نیست که افراد مثل کشور ما مرخصی‌ها را ذخیره کنند تا در بازنشستگی معادل آن پول دریافت کنند. 

ولایتی گفت:در بسیاری از کشورها برای اینکه ظرفیت فرسوده شده افراد بازسازی شود به صورت الزامی آنها را به مرخصی می‌فرستند.

وی اظهار داشت:رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی می‌توانند با ارائه برنامه‌های سرگرم‌کننده برای هر طیف سنی در راستای ایجاد نشاط برای جوان تاثیر بسزایی داشته باشند.

غرضی:فوری ترین اقدام دولت من در حوزه سلامت راه اندازی شبکه هوشمند سلامت خواهد بود 

سیدمحمد غرضی در ادامه در پاسخ به این سوال که فوری ترین اقدام شما برای حل مشکلات سلامت در جامعه چه خواهد بود گفت: افتخار است که بگویم شبکه هوشمند سلامت را راه می اندازم به این صورت که نسل سوم و چهارم تلفن همراه را وارد کشور می کنم نسل سوم و چهارم تلفن هوشمند خدمات بسیار زیادی را می تواند در سطح جامعه ارائه دهد. 

وی در ادامه افزود:نرم افزاری بر روی تلفن همراه نصب خواهد شد که مریض را به وسیله آن می توان از راه دور معاینه کرد. 

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:در بخش سلامت هرچه تکنولوژی سلامت تکنیکی و مهندسی پزشکی را توسعه دهیم هزینه ها پایین تر می آید، از آنجایی که نمی توانیم یک نسل وسیع تری را به دانش های پزشکی مامور کنیم به دلیل آنکه هزینه ها بالاست و این موضوع زمان بر خواهد بود این تکنولوژی می تواند بسیار موثر باشد.

غرضی با بیان اینکه نباید از پزشک کار زیاد فیزیکی بگیریم ، تصریح کرد:باید پزشک را در محلی مستقر کنیم و همه نیازهای آن را از طریق یک دولت الکترونیک برآورده کنیم چراکه استفاده از تکنولوزی پیشرفته دست اطبا ما را باز خواهد گذاشت. 

وی با بیان اینکه این ابزار به طور وسیع در بازار آمده است،تصریح کرد: این تکنولوژی غیر قابل دسترس نیست ضمن آنکه مبلغ زیادی نیز نمی برد. 

وی در خاتمه خاطر شان کرد:ان شاالله بتوانیم پزشکان را از اینکه مریض به آنها مراجعه کند نجات دهیم. 



عارف: در بحث فضای مجازی الویت دولتم در امنیت فضای اطلاعات است 

در ادامه این مناظره ،محمدرضا عارف در پاسخ به این سوال که دولت شما چگونه فضای مجازی را ساماندهی خواهد کرد اظهار داشت: امروزه وجود فضای مجازی واقعیتی است که اطلاعات فراوانی در این فضا رد و بدل می شود اطلاعاتی که دانشمندان، محققین و دانشجویان ما برای انجام کارهای پژوهشی مورد نیازشان است و باید از آن استفاده کنند. 

عارف ادامه داد:مهمترین مسئله ای که ما در فضای مجازی با آن روبرو هستیم،بحث فضای امنیت اطلاعات است از آنجا که امروزه بسیاری از کشورها از این موضوع آسیب بسیاری دیدند الویت ما تامین فضای امنیتی مجازی کشور است که در حقیقت بتوانیم مصونیت خوبی در مقابله با حملات نرمی که می شود داشته باشیم،خوشبختانه وضعیت کشور ما به همت جوانان عزیز و با انگیزه وضعیت خوبی است، ما می توانیم بگوییم امروزه مصونیت خیلی خوبی را در ارتباط با حملات نرمی که با می شود داریم و قدرت برتر منطقه هستیم

عارف ادامه داد:در ارتباط با بدآموزی های این فضا باید مقابله کرد و از ورود سایت ها و اطلاعات مستهجن و غیر اخلاقی مقابله کرد، اما همان گونه که در بحث های ابتدایی خودم عرض کردم باید با یک حرکت جهشی در امور فرهنگی و تامین فضا و اطلاعات مورد نیاز مردم بتوانیم یک نوع مصونیت را اجرا کنیم.

رضایی:در سال 88 هم مناظرات خوب بود /مردم محرم ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی هستند

همچنین؛" محسن رضایی" در ادامه این مناظره در پاسخ به این سوال که نگاه شما به وظیفه رسانه ملی در ارتباط با دولت و پیگیری مطالبات مردم چیست؟ اظهار داشت: هیچ انتظاری ندارم رسانه ملی نظام فرهنگ و بسیاری از ارزشهای دیگر را فدای دولت کند.

 وی در ادامه افزود:بنده به گذشته نقد دارم،رسانه ملی برای ملت ایران و نظام است؛ ان شاالله ما در دولتمان هروقت صدا و سیما مرا نقد کند تشویق می کنم ولی در عین حال تقاضا هم خواهم کرد که بیایند و در جلسات نقدها شرکت کنند و کسانی که نقد دارند به صورت جدی حرف های خود را بزنند و من و همکارانم در دولت نیز پاسخگوی آنها باشیم. 

رضایی ادامه داد:من این را مثبت می دانم که جمهوری اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی نقد و اعتراض و فریاد کشیدن را به جامعه برگرداند،مردم سالاری دینی که فقط مشارکت،شرکت در راهپیمایی و رای دادن که نیست، نقد و اعتراض هم جزو مردم سالاری دینی است با این تفاوت که باید در چارچوب قوانین باشد من رسانه ملی را تشویق می کنم که در این مورد اصلا کوتاهی نکند،از مردم دفاع کند، البته قاعدتا دولت هم حقی دارد ولی حق مردم و دولت هردو باید در جای خودش باشد.

رضایی اظهارداشت:ان شاالله مناظراتی را خواهیم گذاشت اگر دوستان ما در صدا و سیما نترسند و نگران نباشند،من اولین مناظره در جمهوری اسلامی ایران را بنده و بنی صدر زمانی که مسئول اطلاعات کشور بودم، با گروه هایی که به گنبد کاووس حمله کرده بودند انجام دادیم و با "فرخ نگهدار" و دیگران این مناظره را گذاشتیم که این مناظره اثر بسیار خوبی هم گذاشت.

 رضایی تصریح کرد:در سال 88 هم مناظرات خوب بود، نباید دوستان ما آنقدر می ترسیدند که مناظرات تبدیل به گفتگوی جمعی شود،لذا من ضمن اینکه از تمام مدیران و کارکنان صدا و سیما تشکر می کنم ،ان شاالله دل و جرات پیدا کنند ما مناظره ها را به کشور برگردانیم ؛شفافیت و صراحت را در جامعه پیاده کنیم بدون شک مردم محرم ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی هستند.

قالیباف:سبک زندگی باید از دل مردم و خانواده‌ها بیرون بیاید

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت شما در تحقق سبک زندگی ایرانی اسلامی تا چه میزان خود را مسئول می‌داند، گفت: بحث سبک زندگی یکی از موضوعات مهم اجتماعی و فرهنگی است اما در برخی موارد نگاهی از بالا به پایین به زندگی می‌شود مانند نگاه رئیس دولت که فکر می‌کند رئیس خانواده‌ها است و می‌تواند با یک بخشنامه مثل کره شمالی همه را یکدست کرده تا همه مانند هم فکر کنند و مانند هم لباس بپوشند. 

وی با بیان اینکه سبک زندگی باید از دل مردم و خانواده‌ها بیرون بیاید،اظهار داشت: دولت می‌تواند در هدایت کردن مسائل فرهنگی و هنجارهای جامعه به نخبگان جامعه کمک کرده تا کارهای فرهنگی توسط خود مردم و سازما‌ن‌های مردم نهاد و مراکز دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد و در نتیجه اگر دولت بتواند در رفتار خود الگوی درستی ارائه کرده که میان مردم  اعتماد ایجاد کند و مردم به آن جذب شوند،قطعا توسعه مسائل فرهنگی و اجتماعی را شاهد خواهیم بود. 



رضایی:ما به دنیا آمده‌ایم که قیمتی زندگی کنیم نه به هر قیمتی زندگی کنیم"

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موثرترین  اقدام دولت شما برای حل مسئله اعتیاد چیست؟ گفت: شعری از مرحوم بهجت در خاطر دارم که می‌گوید؛ "ما به دنیا آمده‌ایم که قیمتی زندگی کنیم نه به هر قیمتی زندگی کنیم"، در حالی که برخی از جوانان ما به هر اقدامی دست می‌زنند که خود را سر کار نگه دارند. 

وی ادامه داد:موضوع مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت مورد بررسی قرار گرفته و قانون‌انگاری شده است،اما کانون مواد مخدر در 70 کیلومتری مرزهای ما بوده که تعداد معینی از عوامل خارجی در دبی و ترکیه اقدام به واردات مواد مخدر می‌کنند که این مشکلات را برای ما بوجود آورده‌اند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:با کمک نیروهای امنیتی و دیگر نیروها برنامه‌ای را سرمایه‌گذاری کرده و به کشورهای منطقه و آمریکایی‌ها هشدار می‌دهم که این بساط را جمع کنند و اگر این کار را نکردند با یاری خدا حتما این مراکز را جمع می‌کنیم و از رسانه ملی نیز می‌خواهم که‌ آثار مخرب مواد مخدر را بیان کند و همچنین خود معتادان نیز تلاش کرده تا به زندگی عادی برگردند و برای همین منظور یک طرح دوساله‌ای را ساماندهی‌ کردیم که آنرا اصلاح کرده و اشتغال ایجاد کنیم تا به وضعیت قبلی باز نگردند. 

غرضی:خصوصیت من این بوده که در جامعه ارتباط برقرار کنم

غرضی در پاسخ به این سوال که دولت شما چقدر نقدپذیر است و چه میزان کرسی‌های نظریه‌پردازی را تشکیل خواهد داد؟، گفت: خصوصیت من این بوده که در جامعه ارتباط برقرار کنم و هنگامی که وزیر پست و تلگراف بودم، همیشه ارتباط دو طرفه داشته‌ام و اکنون نیز می‌توانم ارتباط گسترده و وسیعی را ایجاد کنم. 

وی افزود: اگر رئیس دولت قاعده اجتماعی وسیعی داشته باشد قطعا ارتباط آن نیز گسترده خواهد بود و من نیز این کار را خواهم کرد که یک فرد بتواند در روز چندهزار پیام داشته و بدون اتلاف وقت آنها را مشاهده کند. 


جلیلی:عدم توجه به نقش مادر بزرگترین تهدید جامعه است

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین آسیب فرهنگی و اجتماعی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند چه بوده و راه حل شما چیست؟ تصریح کرد:نگاهی که به زن و خانواده داریم، باید مبتنی بر فرهنگ و دین اسلام باشد چرا که اگر دچار التقاط شدیم آسیب بزرگی به نهاد خانواده وارد خواهد شد. 

وی ادامه داد:مثلا در غرب به زن به عنوان یک نیروی کار و اشتغال که گرداننده چرخ سرمایه‌ است نگاه می‌کنند،در حالی که در کشور ما خانواده اصول و بنیان جامعه است و ما می‌گوییم که اگر همه مناسبات خانواده را بنیان جامعه درنظر بگیریم همه مشکلات کشور حل خواهد شد. 

جلیلی با اشاره به اینکه عدم توجه به نقش مادر بزرگترین تهدید جامعه است،تصریح کرد:ما باید به نقش مادری بها داده چرا که در این صورت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی حل خواهد شد و باید برای تحقق این موضوع توجه جدی به الزامات اسلامی شده و براساس برنامه‌های خود و نه برنامه‌های دیگران جایگاه زن را مشخص کنیم. 


روحانی: اگر در رسانه‌ها به شخصیت فردی توهین می‌کنند به ان فرد اجازه دفاع بدهند


روحانی در پاسخ به اینکه دولت شما برای حفظ حقوق شهروندان و حریم خصوصی چه برنامه‌هایی دارد،‌ گفت: طبق فصل سوم قانون اساسی مسئله حقوق شهروندی و حقوق ملت باید تدوین شود و اساس آن این است که همه ایرانیان از حقوق برابر شهروندی استفاده خواهند کرد؛ مسئله قومیت، مذهب و نژاد نمی‌تواند در مسئله حقوق شهروندی دخیل باشد. 

وی ادامه داد: مسئله حریم خصوصی نیز بسیار مهم است؛ در یکی از رسانه‌ها خواندم که نیروی انتظامی گفته است ما می‌توانیم به پشت‌بام خانه‌ها برویم چرا که پشت‌بام‌ها مشاع است و جزء حریم خصوصی نیست. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر پشت‌بام مشاع است برای ساکنان آپارتمان است نه برای نیروی انتظامی. مسئولین مربوط به جمع‌آوری دیش‌های ماهواره‌ها گفته‌اند جمع آوری دیش‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشته و آمارها نشان داده که 50 درصد مردم به رسانه‌های بیگانه نگاه می‌کنند. 

روحانی با بیان اینکه در مطبوعات و رسانه‌ها نیز بحث حریم خصوصی به همین گونه است گفت: اگر در رسانه‌ها به شخصیت فردی توهین می‌کنند به ان فرد اجازه دفاع بدهند در غیر این صورت حقوق شهروندی‌اش نقض شده است. 



ولایتی:گاهی برای اینکه به یک مسئول سیاسی امتیاز دهند آن را مسئول یک باشگاه ورزشی می‌‌کنند

ولایتی نیز در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدام عملی شما برای شکوفایی ورزش چیست؟ گفت: درباره ورزش باید گفت در حوزه سلامت مهمترین تاثیر برای پیشگیری از بیماری‌ها ورزش است و ورزش برای خردسالان تا میانسالان باید فراهم شود. 

وی با بیان اینکه ورزش همگانی باید در دبستان‌ها نهادینه شود، بیان داشت: دو ورزش آمادگی جسمانی و شنا در مدارس اجباری شده است و این موجب می‌شود دانش آموزان استعدادیابی شده و آنها که مستعد مدال‌آوری در سن جوانی هستند انتخاب شوند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: توسعه ورزش همگانی زمینه‌ساز ورزش پهلوانی است؛ همچنین برای ورزشکاران یک بیمه کامل و جامع شامل بحث‌های درمانی،‌ آسیب‌دیدگی، از کارافتادگی و بازنشستگی داریم تا هیچ ورزشکاری دغدغه بیمه نداشته باشد. 

ولایتی با تاکید بر اینکه ورزش نباید دولتی باشد بلکه باید خصوصی شود، اظهار داشت: ورزش نباید سیاسی باشد و مسئولیت آن به دست اهل آن بیافتد؛ گاهی مشاهده می‌کنیم برای اینکه به یک مسئول سیاسی امتیاز دهند آنرا مسئول یک باشگاه ورزشی می‌‌کنند.


روحانی: مشکل معیشتی مهمترین دغدغه جوانان برای ازدواج است

در ادامه این مناظره عارف در پاسخ به این سوال که دولت شما برای تسهیل ازدواج جوانان چه اقدام عاجلی انجام خواهد داد،‌گفت: متاسفانه سن ازدواج 5 سال بالا رفته است و مهمترین اقدام برای حل این مسئله ایجاد اشتغال است؛ به دلیل بالا رفتن نرخ بیکاری سن ازدواج بالا رفته است. 

وی مسئله مسکن را مانع دیگری بر امر ازدواج دانست و تصریح کرد: طرحی به عنوان مسکن ماندگار داریم که با اصلاحاتی بر مسکن مهر کنونی اجرا خواهد شد. همچنین در نظر گرفتن وام ازدواج و همچنین کمک‌هزینه‌هایی که به زوج‌های جوان داده می‌شود می‌تواند امر ازدواج را تسهیل کند در واقع مشکل معیشتی مهمترین دغدغه جوانان برای ازدواج است. 

معاون اول دولت اصلاحات تاکید کرد: از نظر فرهنگی نیز قبل از ازدواج باید آموزش‌هایی را به جوانان بدهیم تا نرخ طلاق که به شدت افزایش پیدا کرده کاهش یابد. 


حدادعادل: برای ترویج فرهنگ حجاب اختلاف نظر در مسئولان را باید به اتفاق نظر تبدیل کرد

حداد عادل نیز در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدام دولت شما برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه چیست؟ عنوان کرد: مهمترین اقدام بند برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب معتقد کردن نسل آینده و جوان‌ها به حجاب است. جامعه می‌داند من در 33 سال پیش کتاب فرهنگ برهنگی، برهنگی فرهنگی را نوشتم که 21 بار تجدید چاپ و به 10 زبان زنده دنیا ترجمه شد. در آن کتاب توضیح دادم و اهمیت مسئله حجاب را متذکر شدم و معتقدم پایه‌های حجاب باید با اعتقاد محکم شود. 

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم به طور کلی جامعه ما جامعه‌ای عفیف است گفت: گرچه بعضی وقت‌ها مواردی می‌بینیم که خانم‌ها کمی تا قسمتی بدحجاب  هستند، این بدان معنا نیست که زن ایرانی حجاب را نپذیرفته است؛ من عرض می‌کنم زن ایران به دلیل فطرت انسانی و هویت اسلامی حجاب را پذیرفته است. 

این نماینده مجلس افزود:برای ترویج فرهنگ حجاب اختلاف نظر در مسئولان را باید به اتفاق نظر تبدیل کرد و نمی‌شود نیروی انتظامی یک سیاست را در پیش بگیرد و سخنگوی دولت بگوید کار نیروی انتظامی ربطی به من ندارد این تعارض‌ها اقتدار نظام را کم می‌کند. نباید اجازه دهیم از زن استفاده ابزاری صورت گیرد. 


قالیباف:حفظ فرهنگ ایثارگری اقدام دوم دولتم خواهد بود

قالیباف در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدام دولت شما برای ارتقای جایگاه ایثارگران و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت چه خواهد بود؛ پاسخ داد:ملت ما با هر گرایش و سلیقه ای چه در داخل و چه خارج می دانند که  زندگی مادی و  معنوی خود را مدیون خانواده های شهدا و ایثارگران هستیم،مخصوصا جانبازان عزیزمان که بر ویلچر و تخت نشسته اند،آن ها نشسته اند  تا ملت ایران بتواند عزت، ایستادگی، مقاومت وبزرگی خود را حفظ  کند.  
 
وی افزود: اولین اقدامم این خواهد که قانونی که در مجلس تصویب و در مجمع نهایی شده است، اما اجرا نشده را حتما به اجرا درآورم.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:حفظ فرهنگ ایثارگری اقدام دوم دولت خواهد بود که در سایه فرهنگ جهاد و شهادت است، چراکه مهمترین فرهنگی است که می تواند عزت و اقتدار را در همه بخش های دیگر نیزبه بار بیاورد.  

قالیباف اظهار داشت:وظیفه بعدی من حفظ این فرهنگ و آرمان ها در همه سطوح و اقشار مختلف است و چون این فرهنگ توام با اخلاص، صبر، عقلانیت، معنویت و گذشت است مردم آن را می پذیرند.  
  
وی تصریح کرد:بحث بعدی بحث درمان معلولان است و هم اینکه در موضوعات شهری و رفت و آمد آنها باید برنامه هایی داشت چراکه 10 میلیون نفر جانبازان و معلولان در کشور است که باید از حقوقشان برخوردار شوند. 
 

رضایی:قول می دهم هیچ چیز را مقدم بر منافع مردم قرار ندهم

رضایی در جمع بندی پایانی خود گفت:ما در دولت خود با یک دست فرهنگ و ادبیات ایستادگی و با دیگری جهاد اقتصادی و جهاد فرهنگی را دنبال می کنیم. 
 
وی افزود:ما مسائل فرهنگیان،هنرمندان، بازنشستگان، جوانان، جوانان، اقوام و اقشار مختلف را به صورت جدی در بعد مادی، منزلت اجتماعی و معنوی رسیدگی می کنیم. 
 
 این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصل 15 و 19 را در کشور پیاده کرده و تبعیض و رشوه را از کشور بیرون می کنیم.  
 
رضایی اظهار داشت:قول می دهم دولتی که با خون شهدا،رزمندگان،بسیج فداکار،ارتش ، سپاه و نیروی انتظامی تحویل می گیرم را سالم و با حفظ اررشها به دولت بعدی تحویل دهم.  
 
وی ادامه داد: قول میدهم هیچ چیز را مقدم بر منافع مردم قرار ندهم. قول می دهم راست گویی و اخلاق را از دولت شروع کنم و رئیس جمهور مردم باشم و به شعار ها و برنامه ها عمل کنم و وفادار به میراث گرانبهای امام و شهدا و جانبازان باشم. 


قالیباف:برای تحقق پیشرفت نیازمند رویکرد دیپلماسی و نگاه سیستمی هستیم

در ادامه این برنامه "محمدباقر قالیباف"در زمان دو دقیقه جمع بندی خود با بیان اینکه مهمترین موضوع حیاتی که باید اکنون به آن دقت کنیم تغییر و تحول اساسی در مدیریت کنونی کشور است گفت: باید به مدیریت بسته گذشته پایان دهیم و در جهت پیشرفت و حرکت در جامعه گام برداریم.

این کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم با تاکید براینکه اکنون فرصت آزمون و خطا نداریم،اضافه کرد:برای تحقق پیشرفت نیازمند رویکرد دیپلماسی و نگاه سیستمی هستیم.

قالیباف با بیان اینکه امروز متاسفانه از مسیر دیپلماسی نمی توانیم در حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی استفاده کنیم ادامه داد: ما بیشتر با دولت ها حرف زدیم که حتما باید از منظر دیپلماسی عمومی سخن بگوییم.

قالیباف در انتها تصریح کرد: ما باید تمام سرمایه های اجتماعی مان را حفظ کنیم.


روحانی :تصدی گری دولت را در عرصه فرهنگی کاهش می دهم

پس از سخنان "قالیباف" نیز "حسن روحانی" در فرصت دو دقیقه جمع بندی خود در این مناظره با اشاره به دولت خود تحت عنوان دولت تدبیر و امید گفت:تصدی گری دولت را در عرصه فرهنگی کاهش خواهیم داد و همچنین کار را به کاردان و متخصص آن تحویل می دهیم و همچنین انجمن و صنف های هنری را تشکیل می دهیم.

وی افزود: اکنون در کشور شرایطی فراهم شده که ورود دانشجو به دانشگاه راحت تر شده است و زمانی که آن دانشجو فارغ التحصیل می شود بیکاری در مقابل او نمایان می شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر افزایش کیفیت دانشگاه ها گفت: دانشجو و دانشگاه را باید با صنعت ارتباط دهیم.

"روحانی" در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع زنان در کشور اظهار داشت:باید فرصتی برابر برای زنان ایجاد کنیم لذا آنها نیازمند کار و حقوق مساوی هستند و در دولت من نیز بیمه ویژه برای آنها ایجاد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد:در دولت من وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت امور بانوان پیش بینی شده است.


حدادعادل:در دولت من خانواده نماد اتصال فرهنگ است

در ادامه این برنامه غلامعلی حداد عادل در بخش پایانی سخنان و در جمع بندی که در دو دقیقه خود با بیان اینکه دولت من دولت تقوا و امید است گفت: در دولت من خانواده نماد اتصال فرهنگ است وهمچنین در این دولت به کرامت زن در جامعه اهمیت داده خواهد شد.

وی افزود:خانه دار بودن زنان در جامعه به معنی بیکار بودن آنها نیست؛زیرا زنان خانه دار مردان و زنان جامعه فردا را می سازند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه های خود در این حوزه تاکید کرد:در دولت من بیمه زنان خانه دار را راه اندازی خواهیم کرد.

حداد عادل با اشاره به همبستگی ملت ایران تصریح کرد:به همبستگی ملی اهمیت بسیاری می دهم ؛لذا همه مردم ایران را به چشم هموطن خود می بینم و معتقدم که همه جای ایران سرای مناست.



ولایتی:حل مشکلات مردم در بیماری‌های صعب‌العلاج از برنامه‌های دولت آینده من خواهد بود

ولایتی خاطرنشان کرد:بنده بر این نکته تاکید دارم که ایرانی،‌ایرانی است و همه اقوام و مذاهب و کسانی که در این سرزمین زندگی می‌کنند همه از حقوق برابر برخوردارند و بر اصل 15 در قانون اساسی تاکید دارند. 

وی بیان داشت:در بخش سلامت و حساس برنامه پنجم پنج ساله توسعه و اصل ماده 32 و 33 باید یک بیمه واحد و با کفایت به نام بیمه سلامت درست شود و هزینه پرداخت بابت سلامت مردم از 70 درصد به 30 درصد کاهش یابد و برنامه طوری طراحی شود و درمان رایگان صورت گیرد. 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:حل مشکلات مردم در بیماری‌های صعب‌العلاج که قدرت پرداخت هزینه‌های آن را ندارند، از دیگر برنامه‌های دولت آینده من خواهد بود.


جلیلی:باید بتوانیم از ظرفیت فرهنگی در سایر عرصه‌ها با اقتدار کامل استفاده کنیم

جلیلی در ادامه مناظره بیان داشت:اگر اعتقاد به فرهنگ بر مبنای آموزه‌های گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان عاملی برای پیشرفت مطرح باشد یک فرصت برای ما خواهد بود و باید به طور جدی در برنامه دولت آن را پیگیری کنیم و رئیس‌جمهور آینده باید باور داشته باشد و موانع موجود را در این راستا برطرف کند. 

وی افزود:باید بتوانیم از ظرفیت فرهنگی در سایر عرصه‌ها با اقتدار کامل استفاده کنیم و هر موضوعی که با فرهنگ انجام گیرد بهتر است از اجرای آن با قانون و اینکه ساختار دولت باید سازوکاری ایجاد کند که بر مبنای گفتمان انقلاب اسلامی باشد و تولیدات خود را بروز دهد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: کسانی که در خط مقدم در عرصه فرهنگی هستند را باید پشتیبانی کرد و ستادهای مختلف در وزارتخانه‌ها را محدود کنیم تا ظرفیت‌‌های مختلف در جامعه بتواند به شکوفایی بزرگ در این عرصه برسند. 



عارف:استقلال،‌آزادی،حفظ تمامیت ارضی به عنوان سه اصل تفکیک‌ناپذیر است

در ادامه عارف بیان داشت:بهتر است که بتوانیم از فرصت‌ها برای توسعه فرهنگی استفاده کنیم،متاسفانه نتوانستیم از جایزه اسکار اصغر فرهادی به عنوان یک فرصت بهره ببریم،این در حالی بود که وی پیام صلح مردم ایران به دنیا رساند.

وی با اشاره به اصل 32 قانون اساسی گفت: استقلال،‌ آزادی، حفظ تمامیت ارضی به عنوان سه اصل تفکیک‌ناپذیر است و هیچ مقامی حق ندارد که به نام آنها آزادی مردم را سلب کند و یا اینکه نشر مطالب آزادند مگر مخل قانون اساسی کشور باشند.

معاون اول دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به اصل 15 قانون اساسی افزود: استفاده از زبان‌های محلی در کنار زبان فارسی یک مزیت فرهنگی به حساب می‌آید که باید حداکثر استفاده را از آن کرد. 


غرضی:ارتباط یک طرفه توسعه فرهنگی نمی‌آورد 

غرضی در ادامه با بیان اینکه زمانی که ابزار پیشرفته در اختیار مردم قرار گیرد،فرهنگ توسعه می‌یابد تصریح کرد: زمانی که وزیر نفت بودم شبکه گاز را راه انداختم و امروز 22 میلیون مشترک گاز در کشور داریم و مردم می‌توانند اقدامات مناسبی انجام دهند به جای آنکه وقت‌شان صرف کارهای جزئی‌ کنند و فرهنگ باعث توسعه زندگی مردم می‌شود. 

وی افزود:در شبکه مخابرات وقتی ارتباطات دوطرفه برقرار شد فرهنگ جامعه عوض شد و در واقع ارتباط یک طرفه توسعه فرهنگی نمی‌آورد ولی شبکه دوطرفه می‌تواند توسعه فرهنگی پیدا کند که در این توسعه شبکه‌‌ای که ایران مالک آن است دارای امکانات بسیاری است که می‌تواند دولت الکترونیکی تشکیل دهد. 

غرضی در پایان خاطرنشان کرد:دولت الکترونیکی گپ دیجیتالی بین ما و کشورهای دیگر را کم می‌کند و مفهوم جزئی نیست که ارتقاء فرهنگی بین دو کشور به صفر می‌رسد. 


انتهای پیام/
دانلود فایل تصویری دومین مناظره انتخاباتی با رویکرد فرهنگی
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۱۶
شهدا شرمنده ایم ...!!!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی