http://www.tablet4you.ir/?r=x9lX8ofB3z1WzVd8bKfKRQ== - - گفت وگو با جواد افشار- کارگردان؛ مادرانه ؛ تصویری از سبک زندگی اسلامی :: پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه اطلاع رسانی شهداء

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه اطلاع رسانی شهداء

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

بّسمِ رَبِّ الشهداءِ وَاصِّدیقین

بایگانی
تبلیغات
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
محبوبیت وبلاگ




گروه هنر- تکتم بهاردوست - شبکه سوم سیما امسال سریال ماه رمضان خود را به جواد افشار سپرده است؛ کارگردانی که پیش از این کارگردانی سریالهایی چون سی امین روز، لبه آتش، پول کثیف، روز رفتن و... را بر عهده داشته است.

او امسال و در ایام ماه مبارک رمضان سریال «مادرانه» را به تهیه کنندگی محمد رضا شفیعی و به قلم سعید نعمت ا... در دست دارد. داستان این سریال درباره اردلان تمجید است که 20‌سال پیش پس از رها کردن نامزد سابقش مریم، با زنی متمول به نام رعنا ازدواج می‌کند و حاصل ازدواجشان، رها و ارسلان هستند؛ حالا این ازدواج به جدایی رسیده و زن، بچه‌هایش را می‌خواهد، اما مرد امتناع می‌کند. به انگیزه ساخت این سریال با او گفت وگو کرده ایم که از نظرتان می‌گذرد:

 

آقای افشار به عنوان اولین پرسش بد نیست کمی در خصوص روند تولید سریال «مادرانه» بگویید.
- سریال مادرانه در 30 قسمت 40دقیقه‌ای برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان تهیه شده است. تولید این سریال از بیستم فروردین ماه در لوکیشن آسایشگاهی در محدوده شرق تهران آغاز شد. 
به خاطر کمی زمان و سرعتی که ساخت این گونه آثار می‌طلبد، تدوین سریال هم همزمان با تولید انجام می‌شود و ما سعی داریم تا پیش از شروع اولین قسمت مادرانه حداقل نیمی از کار را آماده پخش داشته باشیم، ولی طبق پیش بینی‌های ما بخشی از کاردر ایام ماه مبارک هم ادامه خواهد داشت.

آیا مادرانه یک سریال مناسبتی است؟
- باید دید چه تعریفی از مناسبت دارید. من می‌گویم هرگاه برای مخاطب حرف با ارزشی برای گفتن داشته باشیم، این خودش یک مناسبت است. مناسبت به این معنا که مخاطبمان را برای بیان حرفهای قشنگ، پندهای خوب و نمایش مفرح و دیگر جاذبه‌ها دعوت کنیم که این می‌شود یک مناسبت. حالا اگر ماه مبارک رمضان باشد یا دیگر ایام آن دیگر به حال و هوای قصه‌ها و فضای کلی کار برمی‌گردد، اما مناسبت را اگر این‌گونه تعریف بکنیم که یک دعوت ویژه داریم از مخاطب برای دیدن یک کار با ارزش، بله این‌گونه هم می‌شود گفت که مادرانه یک کار مناسبتی است.

قصه مادرانه چه حال و هوایی دارد؟
- حال و هوای مادرانه اجتماعی است و یک ملودرام اجتماعی که نگاهی کاملاً تربیتی دارد. سعی ما بر این بوده تا قصه‌ای را به تصویر بکشیم که در آنچه به نزدیک‌ شدن به سبک زندگی اسلامی شاخص است، تأثیرگذار باشد و مهمترین ارتباط‌هایی که در این مجموعه به آنها اشاره کرده‌ایم، روابط میان زن و شوهر و فرزندان با پدر و مادر است. روند فیلمنامه مادرانه، بسیار طوفانی، مهیج و پرماجرا آغاز می‌شود، به حدی که مخاطب از پیگیری روند قصه باز می‌ماند، اما از میانه‌های داستان، فضا آرام، عاشقانه و مادرانه می‌شود.

از شکل گیری اولیه فیلمنامه بگویید. در جریان قصه و روند نگارش آن بودید؟
- بله، این قصه از مدتها پیش توسط سعید نعمت ا... آماده شده بود و حتی سال پیش من در جریان نگارش فیلمنامه قرار گرفتم.این شیوه کار سعید نعمت ا... است.او عادت دارد که حین کار هم، قصه‌ها را کامل کند و در واقع می‌شود گفت، قصه حین اجرا و با توجه به فراخور صحنه‌ها بازنویسی و البته نهایی البته در این کار در کنار نویسندگی مسؤولیت بازیگردانی و راهنمایی بازیگران را هم در قالب فیلمنامه برعهده دارد.

اگر قرار باشد از ویژگی‌های سریال مادرانه بگویید، به چه مواردی اشاره می‌کنید؟
- به جنبه‌های تربیتی و آموزشی که برای نوجوانان و جوانان دارد.
این سریال حرفهای زیادی برای گفتن دارد. ما در این سریال حرفهای اصولی را در راستای آسیب شناسی و پیشگیری مشکلات جوانان و نوجوانان بیان کرده ایم.

از انتخاب بازیگرانتان بگویید، انتخاب بازیگری مثل لعیا زنگنه .
- سابقه همکاری من با لعیا زنگنه به دو سال پیش برمی گردد که تله فیلم «رایزن عشق» را با ایشان کار کردم. آن همکاری سبب شد که طی مشورت با نویسنده و تهیه کننده دوباره از ایشان دعوت کنم که در مادرانه هم با ما همکاری داشته باشند.به خاطر سابقه همکاری و تیم فعال در این پروژه و شخصیتی که بر عهده دارند، پذیرفتند که با ما همکاری کنند.

آقای افشار چند سالی بود که تب تولید و پخش سریالهای ماورایی خیلی زیاد شده بود که خب نمونه‌های موفقی هم در این زمینه ساخته شد، ولی اکنون یکی دو سالی است که تب ساخت این گونه کارها فروکش کرده است. آن قصه چه بود؟
- من نامش را تب نمی‌گذارم. یک زمانی در جامعه یک دسته از نویسندگان می‌روند به سمت نوشته‌های ماورایی یا برخی اوقات طنز. ولی پیش آمده که در تلویزیون گرایش بیش از اندازه به سمت یک موضوع و ژانری رفته است که این اصلاً خوب نیست؛ چون باید از ساخته‌های طنز و اجتماعی هم همزمان با این کارها استفاده شود تا ما بتوانیم نظر هرگونه سلیقه‌ای را مرتفع کنیم. الان هم یکی دو سال است که این به اصطلاح شما، تب فروکش کرده که به نظرم نبود یک چنین کارهایی هم درست نیست اگر هر از گاهی این گونه ساختها را هم در تلویزیون داشته باشیم، بد نیست.

به عنوان آخرین پرسش از ویژگی‌ها و سختی‌های سریالهای مناسبتی بگویید.
- بنا بر آمار استقبال مخاطبان از تولیدات و سریالهای مناسبتی بخصوص در ماه مبارک نسبت به دیگر ایام سال بیشتر است. این می‌تواند برای دست اندرکاران یک امتیاز باشد. بنا براین روی این کارها حساسیت بیشتری وجود دارد و از کار انتظار بیشتری می‌رود که البته این قضیه کار سازندگان را سخت می‌کند .
البته و در کنار همه اینها تولید کارهای مناسبتی، استرس و درگیری‌های خاص خود را دارد که این نباید از کیفیت کار کم کند و نباید بهانه‌ای برای دور شدن کار از کیفیت لازم باشد. هر چند همیشه هم سعی شده از شدت این استرسها کم شود، ولی خب چون مسؤولان می‌خواهند که قصه‌های به روز باشد و قصه‌ها از جذابیتهای لازم برخوردار باشند، این می‌شود، که گاهی این گونه تصمیمات در دقیقه نود گرفته می‌شود و دقیقاً همین قضیه برای دست‌اندرکاران و سازندگان، کار آسانی نیست.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۳
شهدا شرمنده ایم ...!!!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی