http://www.tablet4you.ir/?r=x9lX8ofB3z1WzVd8bKfKRQ== - - ظهور معتادان «یقه سفید» در کشور :: پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه اطلاع رسانی شهداء

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

پایگاه اطلاع رسانی شهداء

پایگاه مقاومت بسیج شهدای ورزنه

بّسمِ رَبِّ الشهداءِ وَاصِّدیقین

بایگانی
تبلیغات
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
محبوبیت وبلاگ




ظهور معتادان «یقه سفید» در کشور

جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۲:۰۴ ق.ظ

یک آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری از پیدایش «معتادان یقه سفید» در کشور خبر داد و گفت: این معتادان هیچ شباهتی به معتادان تعریف شده ما ندارند و حتی نمی‌توان باور کرد که این فرد سیگار مصرف می‌کند. اغلب این معتادان تحصیل‌کرده، دکتر و یا مهندس هستند و باور این مطلب که این افراد معتاد هستند، وجود ندارد.


اعتیادمجید ابهری در میزگرد «کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد و چالش‌های پیش‌رو» که با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت، ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان بهزیستی برگزار شد، به مشکلات موجود در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد اشاره و بیان کرد: در پیشگیری از درمان اعتیاد، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام نمی‌گیرد و ما به شدت در زمینه پیشگیری با مشکل مواجهیم.

وی ادامه داد: نبود بانک اطلاعات کاهش آسیب‌های اجتماعی، تنوع و سلیقه‌ای برخورد کردن با موضوع اعتیاد، تعدد مراکز سیاست‌گذار در زمینه برخورد و مقابله با اعتیاد و نبود قوانین برخورد با مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز از جمله مشکلات ما در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با بیان اینکه به طور مشخص باید در سه حوزه پیشگیری، ترک و درمان و نیز مراقبت‌های پس از ترک و جامعه‌پذیری ورود پیدا کنیم، گفت: پژوهش‌های بسیاری در حوزه مواد مخدر انجام گرفته اما هیچ نتیجه عملیاتی نداشته است.

وی افزود: ساماندهی مراکز ترک اعتیاد در کشور به درستی وجود ندارد و برای مراقبت‌های بعد از ترک معتاد، پیش‌بینی مکفی نشده است. حتی آموزش و پرورش با توجه به اینکه می‌داند ما در کشور معتاد شیشه‌ای هشت و یا ۹ ساله داریم، اجازه حضور کارشناسان در مدارس را نمی‌دهد، چرا که از این موضوع ترس دارد.

ابهری همچنین از سازمان صدا و سیما به دلیل پخش نکردن برنامه‌های تاثیرگذار در حوزه اعتیاد نقد کرد و گفت: ما در سالیان اخیر شاهد برنامه‌های تاثیرگذار در حوزه پیشگیری و ترک اعتیاد نبوده‌ایم، در حالی که ساعت‌های بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما به مسائل حاشیه‌ای و کم اهمیت اختصاص می‌یابد.

دولت باید درمان اعتیاد را به مردم واگذار کند و پای خود را از این قضیه بیرون بکشد

این پژوهشگر و آسیب‌شناس علوم اجتماعی از پیدایش «معتادان یقه سفید» در کشور خبر داد و گفت: این معتادان هیچ شباهتی به معتادان تعریف شده ما ندارند و حتی نمی‌توان باور کرد که این فرد سیگار مصرف می‌کند. اغلب این معتادان تحصیل‌کرده، دکتر و یا مهندس هستند و باور این مطلب که این افراد معتاد هستند، وجود ندارد. حتی در بسیاری از آرایشگاه‌های بانوان نیز زنانی به مصرف مواد مخدر روی آورده‌اند که از نظر تمکن مالی شرایط ایده‌آلی دارند.

ابهری تجمیع و متمرکز کردن امکانات حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد را از مهم‌ترین راهکارهای پیشرفت در این زمینه عنوان کرد و گفت: باید امکانات لازم در اختیار یک سازمان تخصصی قرار گیرد. سخت‌افزار و نرم‌افزار کار فراهم شده، مراقبت‌ها و آموزش‌های لازم پس از ترک معتاد داده شود و نظارت کافی نیز در این زمینه صورت گیرد.

وی راهکار ریشه‌کن کردن اعتیاد را مقابله دانست و گفت: باید جهاد ملی مقابله با اعتیاد در کشور به عنوان یک تصور کلی قبول شود تا بتوانیم این پدیده را ریشه‌کن کنیم.

این پژوهشگر و آسیب‌شناس علوم اجتماعی در خاتمه توصیه کرد که دولت باید درمان اعتیاد را به مردم واگذار کند و پای خود را از این قضیه بیرون بکشد و اجازه دهد مردم خودشان موضوع را حل کند البته در عین حال درمان اعتیاد باید به یک سازمان تخصصی واگذار شود و نگاه‌چندانگارانه به این مقوله برطرف شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۱
شهدا شرمنده ایم ...!!!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی